Jævnt ligegyldig thriller-metervare

2.0
Den nye Superman, Henry Cavill, har hovedrollen som en yngre mand, som er inviteret på bådferie i Spanien af sine forældre, da både forældrene og hans lillebror pludselig forsvinder. Der er også nogle politifolk, som forsøger at føre hovedpersonen bort på et tvivlsomt grundlag, og det begynder at gå op for ham, at hans fars job som kulturattaché nok dækkede over noget helt andet. Nu må den unge helt så få redet trådene i spionsagen ud, så han kan forsøge at redde sin familie.

"The Cold Light of Day" minder ganske meget om Taylor Lautner-filmen "Abduction", der fik premiere sidste efterår. En ung mand, der finder ud af, at hans forældre er agenter, men heldigvis har atletiske evner, der kan redde ham ud af kniben. Undervejs på sin flugt samler han en sød pige op - og så videre ...

Og desværre er denne her præcis lige så ligegyldig som "Abduction". Actionscenerne er middelmådige, og historien udvikler sig i den tåbelige retning, ikke mindst fordi det bliver stadig mere utroværdigt, at helten skulle kunne have bedre styr på tingene end agenter fra nogle af verdens mest berømmede efterretningstjenester. Plus at der er nogle pænt store huller i plottet.

Cavill gør heller ikke hverken fra eller til i hovedrollen - jeg kunne bedre lide ham i "Immortals" og håber, han kan levere en lidt mere overbevisende Superman. I birollerne har Bruce Willis fine øjeblikke som heltens vrantne far, mens Sigourney Weaver åbenbart har fundet en ny karriere som iskold agentdame i jakkesæt. Og ellers dygtige Verónica Echegui får ikke lov til at være meget andet end pigen, der skal reddes.

"The Cold Light of Day" er instrueret af franske Mabrouk El Mechri, der har fået en billet til Hollywood, efter han lavede den fine, skæve van Damme-film "JCVD". El Mechri viser i glimt fin visuel forståelse, men det lykkes ham ikke at hæve filmen op over den ret markante ligegyldighed, der følger af et for slapt manuskript. Det kan kun blive til to små stjerner.
Cold Light Of Day