Bourne med snak

3.0
Den måtte jo komme. En fjerde Bourne-film. Man lukker ikke just en succesfuld serie ned, bare fordi Jason Bourne ikke længere er med, selvom titlen stadig lever i bedste velgående. Den kompetente writer/director Tony Gilroy står bag roret denne gang. Han er bedst kendt og anerkendt for den glimrende thriller Michael Clayton. Legacy foregår rent faktisk "parallelt" med Bourne Ultimatum, og det skal man lige indfinde sig med. Legacy bruger derfor noget af tiden på "catching up", som for mig kun dræner filmens pace. Jeg er lidt forundret over, at Gilroy har valgt det take, fremfor helt og holdent fokus på hans egen fortælling? Når Bourne nævnes adskillige gange i Legacy, gør faktisk det at Gilroys eget univers og karakter ofte bliver glemt og sekundært. Gilroys historie, når han endelig bruger tid på den, er naturligvis markant anderledes og omhandler ikke søgen efter identitet eller hukommelse, men en slags "pillemisbrug" historie, som måske har en smule dybere relevans når man blot tænker på doping af forskellig art, som præger blandt andet visse sportsudøvere. Historien prikker desværre kun på overfladen, selvom Gilroy forsøger sig med en gumpetung dialog, som får tingene til at lyde mere intelligente end de i virkeligheden er. Skuespillerne var beordret til at plapre på livet løs i stort set samtlige scener, og det fører bare ingen steder hen for Gilroy. Jeg ved ikke om han var i færd med at lave en Michael Clayton 2 eller en actionfilm. Det er blevet en mellemting, men ingen af delene er godkendt sådan for alvor. Renner gør en fin indhop, men hans karakter var desværre lidt uinteressant og spilles heller ikke med samme gnist som Damons, som i øvrigt også er bedre, hvis jeg skal sammenligne.

Robert Elswit fotografi var til gengæld god, og motorcykel-jagten til sidst er underholdende - omend kan den ikke sige sig fri for kedelig shaky-cam brug. Jeg var dog skuffet over slås-scenerne, som ganske enkelt var for kedeligt koreograferet og redigeret. En enkelt "massacre" scene, hvor en gut går amok med en pistol og skyder løs, er ret intens, men den scene skreg næsten på en R-rating, og scenen var tydeligvis nedtonet. Men den gav stadig "chills" og var blandt de mindeværdige. Den velkendte bourne-musik var også savnet.

Alt i alt er det faktisk en temmelig skuffende affære (med få lyspunkter), som på papiret så meget lovende ud.

The Bourne Legacy