Dyrholm, Brosnan og rendyrket romantik vinder over et tyndt oplæg

4.0
Efter at have hentet masser af succes i ind- og udland med mere dramatiske film vender Susanne Bier tilbage til den genre, som i sin tid skaffede hende det store folkelige gennembrud med "Den eneste ene". Altså den romantiske komedie, hvis omdrejningspunkt her er en kræftramt frisør, der netop har afsluttet sin kemoterapi, da hun finder sin mand i seng med en yngre model. Frisøren skubber i første omgang konflikten fra sig, fordi hun skal til deres datters bryllup i Italien, men også det starter skidt, da hun påkører gommens far på vej til lufthavnen.

Det er med andre ord et klassisk genre-setup med en kvinde, som er i krise og klar til forandringer. Og man ved selvfølgelig godt, hvilken vej vinden blæser, når det er Pierce Brosnan, som stiger ud af bilen efter uheldet.

"Den skaldede frisør" er egentlig en lidt rodet omgang, hvor plottet fremstår ganske usandsynligt. Både at brudeparrets forældre ikke engang kender hinanden af udseende før brylluppet, og at to så forskellige hovedpersoner falder for hinanden, efter deres første møde starter helt skævt. Men Bier leverer den tynde historie med særdeles sikker hånd, godt hjulpet af Anders Thomas Jensen, som hun nu har arbejdet sammen med på sine seneste fem danske film. Overordnet er det altså ikke nogen supergod historie, han har skrevet, men til gengæld har filmen de skæve karakterer og skarpt morsomme replikker, som netop kendetegnede Anders Thomas Jensen i hans tidlige film.

Og så er Trine Dyrholm og Pierce Brosnan rigtig fine med god kemi som genretypiske modsætninger i hovedrollerne. Uden dem ville der virkelig ikke have været nogen film, selv om Paprika Steen nu også er kikset morsom, det er en fornøjelse at se Kim Bodnia i en sjælden rolle som vatpik, og Christiane Schaumburg-Müller tydeligvis morer sig med at være dum blondine.

Bier har øjensynligt koncentreret sig om at få skuespillerne og komikken til at fungere, for teknisk er filmen ikke noget at skrive hjem om. Den tager en del nemme point på de smukke italienske locations omkring Sorrento, men derudover er kameraarbejdet nærmest banalt. Og det gør det desto mere imponerende, at filmen faktisk fungerer udmærket som helhed. Mange ting virker lidt som venstrehåndsarbejde, men "Den skaldede frisør" er trods det en fin lille romantisk komedie, der vinder på sødme, humor og en uimodståelig tro på, at den store, overraskende kærlighed faktisk findes derude. Fire små stjerner herfra.
Den skaldede frisør