Så vellavet, at man ignorerer tidsrejse-paradokserne

4.0
Original sci-fi-actionthriller, som foregår i 2044, hvor verden - eller helt præcist Kansas - ikke ser ud til at være et rart sted at være. Her arbejder hovedpersonen, Joe, som 'looper' - en lejemorder, der er specialiseret i at dræbe ofre, som bliver sendt 30 år tilbage i tiden af mafiaen. Længere ude i fremtiden har man nemlig opfundet tidsrejser, og det bliver altså udnyttet af den organiserede kriminalitet.

Looperne lever et vildt liv med fest og narko mellem drabene, men de venter også på at få ophævet ansættelseskontrakten, når de får sendt deres fremtidige jeg tilbage til likvidering. Det sker (naturligvis) for Joe, men fremtids-Joe undslipper, og så må nutids-Joe på jagt efter sig selv, mens lejemordermafiaen jager dem begge. Og fremtids-Joe har en plan for at redde sig selv, som ender med at lede Joe gange to ud til en afsides farm, hvor en enlig mor bor med sin lille søn.

Forfatter-instruktør Rian Johnson har lavet noget af en plotkonstruktion her. Der er en grundlæggende tommelfingerregel, om at man ikke skal stoppe mere end én ekstremt usandsynlig ting ind i sit plot, men den ignorerer Johnson i fin stil, da både tidsrejser og folk med telekinetiske evner er centrale for handlingen. Samtidig er der det grundlæggende problem med tidsrejse-plot, at de som regel ender som noget rod, og det er også lidt tilfældet her, hvor det ikke bliver mindre avanceret af, at folk slår sig selv ihjel. I bedste fald er der tale om gennemført science babble, men der er særligt én sekvens i filmen, som jeg virkelig ikke kan få til at give mening.

Men: Det imponerende er, at det ikke rigtig betyder noget. Forfatter-instruktør Johnson afvikler filmen med ekstremt sikker hånd og får simpelt hen én til at sluge den ene sære præmis efter den anden. "Looper" er forbasket godt lavet, og den holder, fordi den tager sit univers alvorligt og får det til at fungere på dets egne forudsætninger. Godt hjulpet af solidt tempo, udmærkede actionscener og ikke mindst velfungerende persontegning og dystopisk, forfalden og lettere sorthumoristisk fremtidsstil.

Og så er det altid dejligt at se sci-fi-film, der får lov til at handle om noget og indeholde moralske dilemmaer frem for blot eksplosioner og gadgets. "Looper" er nemlig indholdsmæssigt i familie med god, gammeldags hardcore sci-fi - og ikke så meget med moderne sci-fi-action.

Det hjælper så også at have en stærk casting med Joseph Gordon-Levitt og Bruce Willis som henholdsvis unge og gamle Joe. Begge gør det glimrende, men til gengæld er filmens mest markante fejl nok, at der ikke er konsistens i den makeup, som Gordon-Levitt har fået på for at ligne Willis. Men skiftende næser gør selvfølgelig ikke Gordon-Levitt til en dårligere skuespiller, og han har især et stærkt samspil med Emily Blunt, der har en rigtig god rolle som ejeren af førnævnte farm. I andre biroller er der også fint skæve præstationer af Jeff Daniels som loopernes chef og Paul Dano som unge Joes bedste ven.

"Looper" er en gang sci-fi, der klart hæver sig over genrens mange ligegyldige actionbrag. Den er spændende, morsom og generelt underholdende - plus at den behandler sit grundtema om at gøre det moralsk rigtige særdeles begavet midt i alle de vilde plotelementer. Og så er det jo lidt lige meget, at det ikke hænger helt sammen alt sammen. Det skal ikke forhindre "Looper" i at få fire store stjerner med herfra.
Looper