Amerikansk grundmytologi, båret af forrygende Tom Hardy

4.0
Spritsmugler-historie fra Depressionens og Forbudstidens USA, hvor Franklin County i Virginia fik tilnavnet "the wettest county in the world" på grund af områdets mange hjemmebrænderier. Filmens hovedpersoner er de tre Bondurant-brødre, der som de eneste sætter sig til modværge, da Franklin får en ny statsadvokat, som henter et dumt svin af en regeringsagent ind for at få kontrol over spritsmugleriet og selv snuppe en god bid af kagen.

"Lawless" er baseret på en roman af Matt Bondurant, der er barnebarn af den yngste af filmens tre brødre. Umiddelbart giver det jo fortællingen en vis historisk troværdighed, men filmen er samtidig lavet i en stil, som nærmere signalerer historisk mytedannelse end realisme. Det bliver derfor en forholdsvis klassisk fortælling om dristige moonshine-bryggere mod korrupte autoriteter i en tid, hvor det frie initiativ og entreprenørånd havde gode kår under farlige forhold. Faktisk er det lidt skægt at se en film som "Lawless" midt under optakten til et amerikansk præsidentvalg, for den skildrer en central del af amerikansk kultur, som mange danskere har svært ved at forstå, når vi undrer os over, at halvdelen af vælgerne derovre stemmer på Republikanerne. Nemlig det ønske om at klare sig selv helt uden statens indblanding, som filmens hovedpersoner også står for.

"Lawless" er dermed i høj grad et stykke amerikansk mytologi, leveret af to australiere - instruktør John Hillcoat og manuskriptforfatter Nick Cave, der senest arbejdede sammen på "The Proposition". En film, der på samme måde forsøgte at indkredse den ærkeaustralske mytologi. Det lykkedes dem dog en hel del bedre, end det gør i "Lawless", for den er en anelse ujævn og virker bl.a. overdrevet voldelig. Hvor den ekstreme brutalitet i "The Proposition" var en væsentlig del af historiens pointe, ligner den simpelt effektjageri her.

Men filmen handler trods alt om en samling charmerende slyngler, der naturligvis skiller sig ud fra de totalt skrupelløse modstandere ved at have en tand mere moral og ære. Og så har "Lawless" også lige en stjernerolle til Tom Hardy som brødrenes leder, der virkelig bliver bygget op som en legendarisk hård mand. Hardy er igen fysisk intimiderende på et niveau, hvor nærmest ingen andre skuespillere kan være med, og hans ordknappe portræt af en stædig bonderøv er forrygende. Det er værd at se filmen alene for hans spil.

Jason Clarke er dog også rigtig fin som den galeste Bondurant-bror, men Shia LaBeouf falder til gengæld lidt igennem som den splejsede lillebror, der gerne vil være storbysmart. LaBeoufs rolle bliver for karikeret op mod de to andre, og det samme gælder i nogen grad Guy Pearce som den ubehagelige, slikkede regeringsagent, der er filmens hovedskurk. Pearce har dog absolut fine scener, bl.a. med modspil fra Jessica Chastain, der sammen med Mia Wasikowska gør det udmærket som centrale kvinder i Bondurant-brødrenes liv.

Jeg kan godt lide perioden omkring 1930 som setting, og der er mange gode historier gemt i det lovløse, uforudsigelige spritsmuglerliv fra den tid. Perioden kommer fint til live i billeder og production design her, og det er i øvrigt ganske længe siden, at der senest er kommet markante film af denne type. Som tidligere nævnt er "Lawless" dog også en lidt ujævn omgang, fordi der er temmelig langt fra dens ekstreme barskhed til den ekstreme kækhed, der også er til stede i filmen. På den led lykkes det ikke for Hillcoat at få alle elementer til at hænge sammen, men til gengæld indeholder filmen mange gode enkeltdele. Og blandt dem er der altså en helt fantastisk larger-than-life hovedrolle til Tom Hardy, som er med til at sikre den fire små stjerner hos mig.
Lawless