Statham i solid oldschool-krimi

3.0
Donald E. Westlake er vist ikke så kendt i Danmark, men han var et stort navn som krimiforfatter i USA og skrev over 100 romaner, før han døde for lidt over fire år siden. Under sit eget navn var han mest kendt for historier med humor og kreative indslag, der ind imellem næsten ramte en amerikansk Olsen-Banden-stil. Men han skrev også en serie romaner om den hårdkogte, kyniske tyv Parker, som udkom under pseudonymet Richard Stark.

Parker-historier er tidligere blevet til fremragende film som "Point Blank" og "The Outfit", og nu vender figuren altså tilbage til filmlærredet, denne gang i skikkelse af Jason Statham. I denne historie udfører Parker et kup sammen med en håndfuld nye samarbejdspartnere, men banden snyder ham for hans andel. Da Parker er kommet sig over deres forsøg på at dræbe ham, følger han i hælene på forræderne til Palm Beach, hvor banden er ved at forberede deres næste job. Og der forsøger han så at komme i stilling til at få både hævn og pengene tilbage.

"Parker" er en oldschool krimihistorie, som især har et lidt gammeldags feel i sine forudsætninger omkring ære og hævn i underverdenen. Der kan man tydeligt se, at det er en Westlake-historie, for hævn er et centralt tema i denne del af hans forfatterskab. Det er faktisk også forfriskende at se en historie, hvor de enkelte dele af plottet ikke er så tæt vævet sammen, som dogmerne i moderne manuskriptskrivning dikterer, at de skal være. Det er igen lidt oldschool, at flere tråde støder tilfældigt sammen i handlingen - mest markant ved at Parker ender med at få hjælp af en ejendomsmægler, som er møgtræt af sit liv og ser ham som en vej til at få råd til at starte forfra.

Filmen er kompetent og effektivt skruet sammen af allround-instruktøren Taylor Hackford, og Statham er god til at spille hård mand. Han er faktisk mere afdæmpet end vanligt og gør det glimrende i en hovedrolle, der kræver, at han følger i fodsporene på bl.a. Lee Marvin, Robert Duvall og Mel Gibson. Jennifer Lopez er også solid som den pengehungrende ejendomsmægler, og filmen har desuden præcise biroller til bl.a. Nick Nolte som Parkers mentor og Michael Chiklis som lederen af den bande, han søger hævn over.

"Parker" er som nævnt ret oldschool, men mest på den gode måde, og som næsten alle Westlake-filmatiseringer nyder den godt af, at han grundlæggende kunne skære en god historie. Resultatet er en solid lille krimifilm, som ikke når det høje niveau fra de bedste Parker-filmatiseringer, men bestemt heller ikke falder igennem. Tre store stjerner herfra.
Parker