Conans puritanske fætter

4.0
Robert E. Howard er berømt for at have skabt Conan, men han skrev også andre historier til pulp-magasinerne omkring 1930. Bl.a. serien om Solomon Kane, en sortklædt puritansk actionhelt, der i starten af det 17. århundrede rejser rundt og bekæmper ondskab.

Denne engelske filmatisering bygger en forhistorie på Kane-figuren, men forbliver heldigvis særdeles tro mod Howards stil. Historien starter med, at Kane er kynisk, hensynsløs fribytter, som under et togt i Afrika møder en udsending fra Djævelen, der vil tage hans fordømte sjæl. Kane undslipper dog og sværger at blive en mand af fred, men hjemme i England må han igen trække våbnene for at bekæmpe en troldmand, der er ved at bygge et ondt imperium med udgangspunkt i Kanes egen hjemegn.

"Solomon Kane" er dyster pulp fantasy på den fede måde. Sat i en kulsort, beskidt og regnvåd middelalder med overdreven religiøs symbolik, ekstremt onde skurke, grimme tatoveringer og Robert E. Howards karakteristiske spejlmagi. Det er faktisk forbløffende, så meget filmen rent visuelt ligner den gamle "Conan the Barbarian" - her slår den gamle pulp-stil simpelt hen rent igennem.

Og så er der naturligvis masser af godt koreograferede, dynamiske actionscener. Med James Purefoy som en overbevisende sej Solomon Kane, der får delt mange tæv ud med sine to sværd.

Jeg syntes, det var rigtig fedt at se en overbevisende mørk fantasy-film, som klart skiller sig ud fra de seneste års mange andre fantasy-filmatiseringer. Det er også svært at kritisere filmen for at være fyldt med klicheer, når det nu faktisk var Howard, som opfandt dem.

Desværre indspillede den ikke penge nok til at få den fortsættelse, der ellers blev lagt op til, men den får fire store stjerner med herfra.

Set på CPH:PIX 2010.
Solomon Kane