Confessions of a Lecherous Mind

4.0
Hvordan kan man modstå en film, som starter med en surrealistisk lægescene, hvor psykiateren fortæller Charlie Sheen, at 70% af hans hjernekapacitet er optaget af sex?

Det er selvfølgelig Charlie Sheen i titelrollen som Charles Swan III, men der er en åbenlys og morsom dobbelthed i, at forfatter-instruktør Roman Coppola bruger lige præcis Hollywood-badboy Sheen i hovedrollen. Charles Swan III er en succesfuld illustrator og reklamemand, som har sit eget hyperkreative og totalt ustrukturerede bureau. Men i øvrigt er han lidt et dumt svin, især over for kvinderne, som der har været rigtig mange af i hans liv. Filmens omdrejningspunkt er så bruddet med hans seneste kæreste.

"A Glimpse Inside the Mind of Charles Swan III" handler reelt om, hvordan hovedperson kommer over det brud og måske bliver et marginalt bedre menneske undervejs. Vi får alle faser med benægtelse, raseri, mistanker, placering af skyld og direkte paranoia - men serveret i en crazy-satirisk form, hvor fantasiscener og surrealisme blander sig med pinlige og absurde episoder fra hovedpersonens liv. Stilmæssigt kan filmen vel bedst sammenlignes med titler som "Being John Malkovich" og "Confessions of a Dangerous Mind", blot med en farvestrålende visuel stil, som i høj grad er inspireret af, at meget foregår i reklameverdenen.

Sheen er fin og morsom i hovedrollen, som det lykkes ham at gøre sympatisk, selv om Swan både er et fjols og et dumt svin. Og der er gode biroller til især Jason Schwartzman og Katheryn Winnick.

Samlet set er det her lidt af en rodebutik, for man kan slet ikke påstå, at Roman Coppola har lavet en tight film. Men den har til gengæld masser af charme og humor og en usædvanligt særpræget stil.

Set på CPH:PIX 2013.