En hel fantastisk film

6.0
Til alle filmkritikere der har sablet filmen ned. I er alle meget enige kan man mærke, og så er konklusionen meget enkel: Enten er filmen virkelig så dårlig som I skriver, eller I er selv alle sammen meget dårlige og forstår ikke noget som helst, har ikke nogle følelser, og måske vil I give Regner Grasten-gruppen med instruktøren Anne-Grethe Bjarup Riis en på nakken. De skal bare ikke tro de er noget. Hellere nogle film med masser af lig og indviklede syge samfundsnormer.
Jeg er så heldig allerede at have set filmen to gange. For mit vedkommende kan jeg sige at det er en af de bedste film jeg nogensinde har set. Jeg griner og græder, jeg sætter mig i biografen og glemmer tid og sted, bliver ført tilbage til en anden tid som jeg selv har oplevet og kan huske. Jeg er overhoved ikke hesteinteresseret, men filmen fanger mig fra det første til det sidste sekund.
En nødvendig film for Danmark.
Men jeg er ikke den eneste der har det sådan. Jeg har kun hørt meget positive tilkendegivelser fra alle biografgængere som jeg har været sammen med til de to forevisninger. Og det drejer sig om ca. 1200 mennesker. I Grenå blev der klappet flere gange midt i filmen, og til sidst var der stort bifald hvilket man sjældent oplever ved en filmforevisning i biografen.
I Skive var der stående applaus som ikke ville slutte. Man kunne ved begge forestillinger se rigtig mange mennesker der græd, både mænd og kvinder. Men der blev også grinet ved de rigtige scener. Jeg har sjældent set en dødsscene (Vagn Laursen) lavet så smukt og hjertevarmt som den i Tarok. Det samme gælder selve Taroks død. Meget smukt lavet, ikke sensationelt eller udpint. Helt fantastiske hestevæddeløb som man bliver revet med og ikke kan lade være med at juble over.
Jeg tror der sker det samme med Regner Grasten-gruppen og med instruktøren Anne Grethe Bjarup Riis som der skete dengang med Jørn Laursen og Tarok. De er amatører der ikke må komme i den professionelle verden, så de må bare sove i en gammel lade og de må slet ikke køre med til verdens hårdeste travløb i Paris. Men de vandt og fik hele Danmark på deres side.
Det ønsker jeg for Regner Grasten og Anne-Grethe Bjarup Riis. I er de sande professionelle.
I har givet Danmark en helt vidunderlig film.
Tag jer ikke af kritikerne!