Præriens barske mænd

4.0
Jeg vil gerne indrømme, at jeg var skeptisk ved tanken om en dansk western, eftersom den danske filmarv i den genre vist begrænser sig til to folkekomedier om ”Præriens skrappe drenge”. Men det er faktisk lykkedes den ukendte dogmebroder, Kristian Levring, at skrue en rigtig fin genrefilm sammen med hjælp fra bl.a. Anders Thomas Jensen på manuskriptet.

”The Salvation” handler om to danske brødre, som efter at have kæmpet mod preusserne i 1864 udvandrede til USA. Syv år senere har de etableret sig med en farm ude vestpå, og den enes kone og søn kan omsider komme til Staterne. Det længe ventede gensyn ender dog i en tragedie, da deres diligence også bliver bordet af et par brutale typer, som voldtager konen og dræber både hende og sønnen. Helten er dermed lidt for sent på den, da han i efterdønningerne dræber de to mordere, men de to drab sætter en større cyklus af hævn i gang, som får stor betydning for deres lokalsamfund. For den ene morder var bror til lederen af en bande, som terroriserer området.

Det er altså klassiske western-temaer som moral, grådighed, hævn og retten til at skabe sin egen lykke, som behandles i ”The Salvation”, der stilmæssigt lægger sig et sted mellem 50’ernes psykologiske westerns og det følgende årtis spaghetti. En opskrift, som flere gode moderne westerns også har brugt, fx ”Unforgiven”. Levring slår effektivt en knugende, barsk stemning an fra første sekund, og derfra går det slag i slag med stadigt eskalerende vold frem mod en meget klassisk slutning. Den gennemførte stemning bliver fint understreget af både Jens Schlossers flotte kameraarbejde - skudt i sydafrikanske slettelandskaber - og Kasper Windings fine musik, der tydeligt refererer til Ennio Morricone, men med epikken pillet ud i en mere afdæmpet alvorlig stil.

”The Salvation” har nemlig også lige en nordisk undertone, inklusive den fine detalje i brugen af indvandrere i hovedrollerne. En god del af indbyggerne i Det Vilde Vesten var jo netop indvandrere, men alligevel skildres de normalt som amerikanere på film, så det var fint at se en mere multietnisk tilgang her. En anden historisk detalje, som gør mit nørdhjerte glad, er brugen af single-action-revolvere og tidlige repeterrifler, der gør skudkampene til noget rod, hvor der ofte skal flere skud til at nedlægge folk - hvilket er helt i tråd med historiske kilder.

I hovedrollen er det dejligt at se Mads Mikkelsen tilbage som tavs, barsk actionmand - en type, han virkelig mestrer. Mikael Persbrandt er lige så velvalgt som hans bror, og sammen er de et par overbevisende farlige 1864-veteraner. Jeffrey Dean Morgan har også masser af pondus som overskurken, som dog er en rigeligt klichéfyldt rolle, og det giver et lille twist at se Éric Cantona som én af hans håndlangere. Men filmens allerbedste rolle ligger hos Eva Green, som er bandelederens stumme, vansirede svigerinde og nærmest udelukkende spiller med øjnene, hvilket hun gør helt fantastisk. Endelig er det sjovt at se Nanna Øland Fabricius i den lille rolle som heltens kone. Hun fik faktisk debut som filmskuespiller i ”Hvid nat” tilbage i 2007, men i mellemtiden er hun blevet kendt som Oh Land.

Med ”The Salvation” har Kristian Levring først og fremmest ville lave en genretro western, og det lykkes flot. Jeg kunne godt have ønsket mig en smule mere kød på skurkene, for der går lidt kliché i den sine steder. Men samlet set er det her en medrivende, dygtigt afviklet film, som altså beviser, at man også kan lave rigtige westerns i Danmark. Fire store stjerner herfra.
The Salvation