DVD-anmeldelse:

-1.0
The James Bond Collection, Volume 2
The World is Not Enough (1999)

007 fra A til Z

Skønt rækkefølgen virker tilfældig, hører MGMs særudgave af de nitten film i James Bond-serien til markedets flotteste Special Editions. Der var syv film i det første boxsæt, som udkom i 1999. Denne gang er der kun fem film i æsken, og Timothy Daltons 007-tid er slet ikke repræsenteret.

Det er Pierce Brosnan-perioden for så vidt heller ikke, men både "Goldeneye" og "Tomorrow Never Dies" var med i første levering, og der er faktisk gjort plads til en sjette titel. Her kan passende anbringe "The World is Not Enough", som udkommer samtidig, men sælges separat. Man skal med andre ord lægge 1.850 kroner for at være på omdrejningshøjde med serien.

Den glemte Bond
Har man tiden og interessen, er pengene dog godt givet ud. Højdepunktet er her "Dr. No" (Agent 007 - mission drab, 1962), den allerførste Bond-film, hvor Sean Connery lagde figuren fast i samråd med instruktøren Terence Young, producerne Albert Broccoli og Harry Salzman, samt i nogen grad Ian Fleming selv. Tager man Michael Apteds "The World is Not Enough" med i købet, kan man følge seriens udvikling frem til det nittende afsnit.

Hele tre Roger Moore-titler indgår. Guy Hamiltons "The Man With the Golden Gun" (Manden med den gyldne pistol, 1974) er ikke mindst elsket, fordi Christopher Lee fremstiller lejemorderen Scaramanga med intens ulastelighed. I romantisk henseende har Lewis Gilberts "The Spy Who Loved Me" (Spionen der elskede mig, 1977) noget nær alt, hvad hjertet kan begære, inklusive Carly Simons version af Marvin Hamlischs titelsang. Samme Gilberts "Moonraker" (1979) skal til gengæld ses for maskinernes skyld, men bliver aldrig en af seriens tinder.

Mest kuriøs er Peter Hunts "On Her Majesty's Secret Service" (Agent 007 i Hendes Majestæts hemmelige tjeneste, 1969) med "den glemte Bond", George Lazenby. Historien er god, og stilen er saglig, men Lazenby ligner på mærkelig vis en stand-in, der aldrig falder til ro i sin rolle. Som silden Tracy Di Vicenzo og ærkefjenden Ernst Stavro Blofeld trives Diana Rigg og Telly Savalas derimod som fisk i vandet.

Fast format
Michael Apteds næsten spritfriske Bond-film, den tredje med Pierce Brosnan, er ujævn snarere end svag. Valget faldt vel på Apted, fordi han skulle puste liv i personinstruktionen, men netop disse scener er stive og savner energi. Derimod er action-sekvenserne i klasse A. Især begyndelsens forfølgelse, som foregår til lands, vands og i luften over Themsen, er et mindeværdigt sætstykke. Sophie Marceau pynter afgjort også op i filmen, hvor Ulrich Thomsen spiller russisk skurk.

Alle seks film er forsynet med kommentarspor, nye og gamle dokumentarer, samtidige trailers, tv- og radioreklamer, sjældent set lanceringsmateriale og diverse info om tekniske gimmicks. Formatet ligger fast nu, og kvaliteten er i top. En tredje box med de sidste titler er allerede i produktion.

Marts, 2000
Agent 007 Mission: drab