Avengers assemble!

5.0
Som tegneseriefan havde jeg set frem til filmen, lige siden Nick Fury, i Samuel Jacksons skikkelse, dukkede op i den første Iron Man film. På den anden side frygtede jeg samtidigt at det ville ende i noget skidt, og at der ville være en masse løse ender og at man ville satse på det sikre kort - Iron Man. Man kunne også have valgt at hente en ny superskurk ind til filmen, som ville have kostet 20-30 minutter af filmen at introducere - istedet valgte man, ganske genialt at bruge Loke, som allerede var kendt, via Thor filmen. Måske kunne man advokere for at Black Widdow, som er helt blottet for superegenskaber er med - men det virker godt at hun kitter heltene sammen da hun henter Banner og har en fortid sammen med Hawkeye. Man fornemmer virkelig at Marvel/Disney har haft en stor gameplan med hele udviklingen og fortællingen om heltene, for det samles smukt i denne film - alle ender passer - og det er virkelig en bedrift, med 3 forskellige instruktører og en 4 til at afslutte og opsummere - uden at det på noget tidspunkt virker akavet, eller at nogle af karaktererne træder ved siden af. Nogle har været trætte af at heltene skal slås indbyrdes, men sådan var det også oprindeligt i tegneserierne - og det er jo en samling egoer, der netop fungerer sammen, selvom de mener at de kan klare alting selv. Mon ikke vi får en selvstændig Hawkeye historie, måske sammen med Black Widdow, i forlængelse af den forhistorie, de har sammen? Masser af sjove episoder, og oneliners sikrede at en fyldt biografsal skreg af grin på alle de rigtige måder og steder. Man skal selvfølgelig ikke se filmen for at få en dybere mening med tilværelsen - men det er fantastisk underholdning, det fås ikke bedre!
The Avengers