Naiv kapitalismekritik

2.0
Fransk socialrealistisk drama, hvor vi i første halvdel følger hovedpersonen, efter han har mistet sit job og navigerer rundt i jobsøgning og det franske jobcentersystem. I anden halvdel har han fået job som butiksdetektiv i et stort varehus, hvor han skal holde øje med både kunder og kollegaer.

"Markedets lov" er, som titlen antyder, en film om det moderne arbejdsmarked og konsekvenserne af den profitorienterede markedsøkonomi. Forfatter-instruktør Stéphane Brizé benytter godt nok den distancerede, pseudodokumentariske fortællestil med fokus på realisme, som er så typisk for nutidens europæiske art cinema. Men ønsket om at problematisere den retning, som forholdet mellem arbejdsgivere og arbejdstagere har taget, er meget tydeligt.

Det fungerer nogenlunde i filmens første halvdel, hvor vi får fragmenter af en fortælling, vi også har hørt mange gange i Danmark. Nemlig om den udmarvende håbløshed ved at være arbejdsløs og fanget i offentligt system med mærkelige jobsøgningskurser og krav til ansøgninger. Der er gode scener i den del af filmen, hvor man får zoomet ind på den konstante kamp for at bevare værdigheden, mens omgivelserne tvinger én til at forholde sig til ubehagelige valg.

Desværre tager filmen så et alt for stort hop til sin anden halvdel med hovedpersonen i job som overvåger. Forfatter-instruktør Brizés pointe synes at være, at menneskeligheden går tabt, når alt handler om at beskytte et firmas indtjening. Men jeg synes, at de dilemmaer, som skal understrege dette, er alt for postulerede og ganske simpelt ikke overbevisende. Her er vi selvsagt også ude i noget, der rammer ind i éns personlige overbevisninger, men jeg synes virkelig, at filmen er naiv i sit moralske standpunkt. Og så hjælper det bestemt heller ikke, at handlingen bare toner småkedeligt og udramatisk ud til sidst.

I mine øjne har "Markedets lov" derfor kun én ubetinget kvalitet, nemlig Vincent Lindon i hovedrollen. Han portrætterer virkelig dygtigt den helt almindelige franskmand og har fortjent fået masser af ros og vundet priser for rollen.

Men derudover køber jeg altså ikke "Markedets lov". Den er simpelt hen for postuleret i sin fortælling og de underliggende pointer. Jeg var med på, at præmissen her er kapitalismekritik, men den kritik, Brizé leverer, har langtfra tilstrækkelig pondus.

Jeg vil dog give filmen, at den fik mig til at tænke over, at det er sært, at vi ikke rigtig ser film med de her temaer i Danmark. Den danske samfundsdebat er ellers også rig på snak om velfærdsstat kontra konkurrencestat, så hvor er de film, som kunne bidrage til debatten?
Markedets lov