Uden sikkerhed

4.0
Den franske Afghanistan-veteran Vincent bliver hyret som sikkerhedsvagt for en libanesisk forretningsmands familie. Vincent kæmper med det PTSD, han har med hjem fra krigen, men er alligevel i stand til at opfatte de faresignaler, der viser, at nogle er ude efter familien.

Med "Disorder" har forfatter-instruktør Alice Winocour lavet en film, der godt nok kommer i thriller-indpakning, men først og fremmest handler om PTSD. Med dygtig brug af håndholdt kamera samt et snigende og skærende lydbillede i baggrunden skaber Winocour en konstant snigende fornemmelse af usikkerhed og angst for, hvornår der igen sker noget farligt. På den måde bliver publikum trukket ind i hovedet på Vincent, der netop har svært ved at finde ro og har alle sanser stillet ind på potentielle faresignaler.

For selv om han prøver at overvinde sig selv med piller købt på det sorte marked, er Vincents verden stadig præget af, at han ikke kan stole 100% på sit hoved. Han vil gerne gøre det rigtige og passe på de mennesker, han har fået ansvaret for, men det er hele tiden uklart, om alle farerne faktisk er reelle, eller om noget måske er indbildt. Er hans arbejdsgiver faktisk en beskidt fyr med skumle politiske forbindeler, eller er forklaringen simplere? På den måde spiller filmens thriller-historie fint sammen med den psykologiske skildring frem mod en slutning, der bestemt ikke gør det forudgående handlingsforløb mindre tvetydigt.

Rigtig meget hænger selvfølgelig på hovedrollen i en film som den her, og den leverer Matthias Schoenaerts særdeles overbevisende. Schoenaerts har den der meget klassiske maskuline udstråling, som gør, at man tror på, at han pludselig kan knække over i ukontrolleret vold - samtidig med at han har en sårbarhed, der også gør hele spillet omkring PTSD troværdigt. Og så i øvrigt også en markant seksuel gnist i samspillet med Diane Kruger, der ligeledes er stærk som forretningsmandens hustru.

"Disorder" er en begavet lille film om konsekvenserne af at sende folk i krig og opbygge et stadig mere paranoidt syn på verden. Den fungerer ganske glimrende som thriller, men forfatter-instruktør Winocour hæver den til at være mere end det med det velfungerende tema om PTSD.
Disorder