Effektiv selvtægt på dansk

4.0
Da hans lillebror bliver dræbt, bliver en succesfuld københavnsk kirurg drevet til selv at efterforske sagen og søge hævn over morderne.

"Underverden" er usædvanlig, alene ved at det er en dansk selvtægtsfilm. Jeg kan ikke umiddelbart komme på andre danske film i den subgenre, og dansk film er i det hele taget ikke rig på actionthrillere. Men det er, hvad forfatter-instruktør Fenar Ahmad rendyrket går efter - inklusive effektive, brutale actionscener, der er mere Hollywood-agtige end i nogen andre danske produktioner, jeg har set.

Plottet i "Underverden" tager også udgangspunkt i en genrekliché, nemlig om den fredelige mand, der bliver revet ud af sit trygge liv med gravid kæreste og dyr lejlighed i City, da den voldelige virkelighed banker på hans dør. Her får det klassiske setup dog en ekstra dimension, ved at hovedpersonen er af indvandrerbaggrund og derfor må tilbage til sit gamle miljø på Vestegnen i sin søgen efter sandhed og hævn.

På den måde bruger Ahmad altså også historien til at sætte fokus på sociale kontraster. Selv om "Underverden" er en genrefilm, er den ikke holdt i ren Hollywood-stil, og selvtægtshistorien får faktisk et meget dansk præg.

Dar Salim er stærk som manden, der ser rødt, og derudover bærer rollelisten præg af forfatter-instruktør Ahmads relationer til det danske rapmiljø, som også var tydelige i hans debutfilm, "Ækte vare". Talentfulde Ali Sivandi går fx igen fra den film, denne gang som en overbevisende farlig vestegnsgangster, der bl.a. har rapperen B. Branco som én af sine løjtnanter.

De velkoreograferede actionscener bliver bakket op af en flot mørktonet billedside med smukke og dystre billeder af København, og "Underverden" er alt i alt en solid dansk fortolkning af selvtægtsfilmen.
Underverden