Kongen og hans udkårne mod apartheid

3.0
I 1947 møder en kontormedarbejder en sort jurastuderende i London. De falder for hinanden, men deres kærlighed bliver til en diplomatisk krise, fordi manden viser sig at være kongen af Bechuanaland, der efter endt uddannelse skal regere sit land. Der er bare stærke kræfter både i og uden for Bechuanaland, som ikke vil acceptere, at han tager en hvid hustru med hjem.

"A United Kingdom" fortæller en interessant historie fra det virkelige liv, nemlig den om ægteskabet mellem engelske Ruth Williams og Seretse Khama, landflygtig konge af Bechuanaland og senere præsident for det frie Botswana. Deres kærlighed var som nævnt en torn i øjet på mange i den senkoloniale æra, hvor Bechuanaland stadig var et britisk protektorat, og briterne føjede sig for apartheid-styret i Sydafrika, der ikke ville acceptere et ægteskab af blandet hudfarve i spidsen for et naboland.

Bag briternes sabotage lå også et spil om kontrollen med Bechuanalands naturrigdomme, og ét af temaerne i "A United Kingdom" er dermed fortællingen om en vestlig stat, der støttede racisme og blandede sig i folks personlige forhold af ren økonomisk interesse. Samtidig skildrer filmen dog også, at der ligeledes var mange i den bechuanske befolkning, som virkelig ikke brød sig om, at deres leder giftede sig med en hvid.

Det er altså en historie med mange interessante temaer, og instruktør Amma Asante formidler den som en pæn og ordentlig, men også lidt tør historietime, hvor hver enkelt scene tydeligt er tænkt til at understøtte de forskellige spor i fortællingen, men hvor man heller aldrig rigtig mærker historiens vingesus. I hovedrollerne spiller David Oyelowo og Rosamund Pike ganske solidt, men der er næsten for meget 'stiff upperlip' og køligt raseri her - og derfor fungerer overgangen til de mere højspændte scener ikke særlig godt.

Jeg synes også, det er synd, at filmen ikke gør mere for at skildre, hvordan Khama-parret senere stod i spidsen for en udvikling, der forvandlede Botswana fra ét af de fattigste til ét af de rigeste lande i Afrika. Men det er selvfølgelig et dramatisk valg, og historien om deres ægteskabs indledende forhindringer er et væsentligt historisk nedslagspunkt, der absolut illustrerer centrale moralske dilemmaer i senkolonialismen. Den historie bliver i "A United Kingdom" fortalt loyalt, men også lidt tørt - og overraskende uengagerende.
Kærlighed kender ingen grænser