Hans fortid bidrager ikke med så meget

3.0
En ung soldat ved navn Han Solo ser sit snit til at desertere fra den imperielle hær og mænge sig med en bande forbrydere, der planlægger at kapre en forsendelse af potent brændstof. Det fører Han ud i et kompliceret eventyr, hvor han undervejs bl.a. når at møde Chewbacca, Lando Calrissian, et rumskib ved navn Millennium Falcon og den kæreste, han nogle år tidligere var tvunget til at efterlade på deres hjemplanet.

Efter en nydelig start med "Rogue One" går Lucasfilm med Star Wars-spinoff nr. to direkte i flæsket på én af de populære karakterer fra de oprindelige film. Som titlen mere end antyder, fylder "Solo" baggrundshistorie på alle tiders mest ikoniske rumbandit, hvis fortid ellers mest har været antydet i hentydninger strøet ud over de forskellige Star Wars-fortællinger.

Missionen er basalt set at forklare os, hvordan Han Solo endte med at være den kyniske, men godhjertede person, vi mødte i den første "Star Wars". Den opgave blev lagt i hænderne på rutinerede Ron Howard, efter at Lucasfilm fyrede Phil Lord og Christopher Miller, da de var mere end halvvejs gennem optagelserne.

"Solo" er altså en film med en besværlig tilblivelseshistorie, men Howard skal have ros for, at han har fået bundet enderne sammen, så det fremstår som en fint sammenhængende fortælling. Vi får først og fremmest lov til at dykke ned i universets kriminelle underside af smuglere, pirater og andre banditter, som altid har ligget i baggrunden af Star Wars-historierne, men sjældent har fået så meget plads som her. Det er charmerende og giver grundlæggende en fin stemning kombineret med Star Wars' sædvanlige muligheder for eksotiske locations og besynderlige fremmede racer.

Historien giver ikke mindst også en bundsolid birolle til Woody Harrelson som Han Solos mentor. Men Paul Bettany er til gengæld irriterende overspillende som interstellar kartelboss, og som Hans gamle kæreste virker Emilia Clarke hæmmet af den stereotype udvikling, plottet sender hendes rolle igennem, fordi rollen lidt for åbenlyst er skrevet som katalysator.

Og så er der selvfølgelig selve hovedrollen, hvor Alden Ehrenreich har en noget nær umulig opgave. Kan man forsøge at leve op til Harrison Ford uden at få store mængder fans på nakken? Næppe. Men selv om Ehrenreich kæmper det bedste, han har lært, synes jeg heller ikke, han virker som det rigtige valg - der mangler simpelt hen noget flabet charme, som i hans version kommer ud på en lidt for stiv måde. Det er fint nok, at Han Solo skal være mere naiv som ung, men hvorfor skal han samtidig være så selvfed?

Det er i det hele taget problemet ved "Solo", synes jeg. Den er på mange måder fin nok, men ... så er der alligevel nogle forbehold. Der er brugt meget energi på kulisser og effekter, og de fungerer generelt glimrende. De kan bare ikke dække over et klichéagtigt og ikke videre interessant kupfilmplot, en utilstrækkelig hovedrolle og det faktum, at hele filmen er skrevet til at fylde hullerne i sin hovedpersons fortid og dermed gøre ham klar til at være den antihelt, vi kender i forvejen. Det betyder også bare, at filmen hele vejen tager de sikre valg, og i mine øjne bliver Han Solo altså ikke mere spændende af at blive mindre mystisk.

Når det er sagt, tror jeg, at jeg ville have brudt mig endnu mindre om den mere fjollede film, som Lord og Miller formentlig ville have lavet, hvis de havde fået lov til at gøre den færdig. Nu er "Solo" bare blevet til en gang passabel underholdning, som ikke for alvor generer nogen ud over meget nærtagende fans. Omvendt har den heller ikke begejstret så mange, og derfor er den blevet den økonomisk mindst succesfulde Star Wars-film nogensinde. Så det bliver spændende at se, om vi faktisk får de fortsættelser, som der ellers tydeligt bliver lagt op til her.
Solo: A Star Wars Story - 2 D