The Happening - Netflix Cut

3.0
Ideelt set bør film anskues som selvstændige værker, der er uafhængige af tidliglere produktioner, men når konceptet i Bird Box er millimeter fra at være identisk med konceptet i M. Night Shyamalans The Happening fra 2008, så bliver det altså svært at undlade det, da Bird Box fremstår meget uoriginal i det lys. Bird Box lægger heller ikke meget til tematikken i The Happening, som havde menneskelig kommunikation eller mangel på samme som omdrejningspunkt. Jeg er generelt lidt i tvivl om, hvad denne films ærinde egentlig er, hvis den da har et. De få banale pointer jeg fik ud af den blev leveret pegepindstydeligt, og det virkede generelt som om at dens tematiske aspekter blafrede et sted i baggrunden. Jeg besluttede mig derfor for at se filmen som ren Netflix-underholdning, og som sådan er den ikke tosset. Den får ikke super meget ud af sin non-linære fortællestil, men det skader den heller ikke på nogen måde. Dog virker det lidt som om, at den er sammensat af mange forskellige thriller-sekvenser, der ganske vist hver for sig er spændende, men der er ikke nogen videre sammenhæng i ret mange af begivenhederne. Man savner simpelthen noget der giver filmen lidt mere sammenhængskraft, før at man kan betegne den som helt vellykket. Slutningen var jeg heller ikke vild med, da den på mig virkede så utopisk, at det grænsede til det parodiske.

Men det er slet ikke en umulig film, og jeg var faktisk generelt godt underholdt af den, men helt god er den altså ikke. Seværdig Netflix-underholdning men ikke mere.
Bird Box