En del af børnelærdommen

4.0
Dem, der var børn i 1980'erne og frem, er højst sandsynligt vokset op med Astrid Lindgrens børnebog "Ronja Røverdatter" fra 1981, som senere udkom som film i 1984. Det er i hvert fald svært ikke at kende til denne og andre historier fra Lindgren, når man er vokset op i Skandinavien. Derfor er Lindgrens historier også en del af børnelærdommen for os. De er en del af de myter, som vi får ind under huden ligesom eventyrerne af H.C. Andersen og Bdr. Grimm. Det er også en god og klassisk fortælling, som Lindgren har skrevet om røverdatteren Ronja. Der er tale om et eventyr sat i en middelalderlig verden, som også er beboet af eventyrlige væsner som rumpenisser, grådværge og flyvende fugleagtige hekse m.m. Det er dog også i høj grad en coming-of-age-fortælling, som inkluderer venskabet/kærligheden mellem Ronja og den rivaliserende røverbandes yngling, Birk. Lindgren udtalte selv, at det var en slags Romeo & Julie-historie, som hun havde skrevet, selvom de to børns forhold endnu ikke har udviklet sig til en romance. De visuelle effekter i filmen er faktisk gode, hvor der er en meget interessant behind-the-scenes-video på YouTube, hvor de viser, hvordan de brugte miniaturer og (front)projection i scenerne med kløften gennem borgen, hvor jeg slet ikke havde tænkt over, at der havde været benyttet sådanne snydetricks. De eventyrlige væsner er også ret godt udførte især de flyvende fuglevæsner. Der er mest tale om en børnefilm, så selvom der er nogle lidt komiske kampscener at finde og en smule uhygge, er det altså ikke her, man skal lede efter de vilde kampscener og action.
Ronja Røverdatter