Den var værre...

1.0
Det er altid svært at være nummer to. Så "Speed 2" skyder genvej til nummer sjok

Som titlen antyder, er "Speed 2" en sequel til den ret vellykkede "Speed" fra 1995. Det var en rendyrket action-film, som ikke slog større brød op end den kunne bage, og så havde den en frygtelig charmerende Sandra Bullock ved rattet i den løbske bus. "Speed" blev sommerens hit, og - vi ved det jo godt - når én film kan lave penge, så kan to lave dobbelt så mange. Derfor kunne det selvfølgelig kun gå for langsomt med at få "Speed 2" ud i sommerbifferne.

Tilbagevirkende kraft?
Ofte er sådanne sequels blot middelmådige kopier af den originale film - og det var da også, hvad man kunne frygte om "Speed 2". Det er imidlertid ikke tilfældet, "Speed 2" er slet ikke middelmådig. Den er derimod et eklatant ringe forsøg på at slå plat på sin forgængers succes, og den opnår derved ikke blot at gøre sig pinlig på egne vegne, men også at stille den første film i et dårligt lys. Fordi:

Kort fortalt handler "Speed 2" om, hvordan Annie (Bullock) sammen med sin kæreste (Jason Patric) havner på et krydstogt, hvor en gal computernørd (Willem Dafoe) vil stjæle nogle diamanter og smadre skibet. Han sætter navigationssystemet ud af drift, og nu sejler de altså af sted for fuld skrue, indtil de drøner ind i noget. Har man set 1'eren lyder det nogenlunde bekendt. Og efter at have set 2'eren kan man ikke lade være med at spørge sig selv, om den idé virkelig er så god?

Nu er sandheden nok, at idéen med Sandra Bullock i et løbsk fartøj er god nok, men "Speed 2" falder på at være fjollet og klodset. Den mangler sammenhæng, den er ikke morsom, når den vil være det, og Sandra Bullock er, snarere end sød og charmerende, dum og irriterende. (Bær over, mens jeg tørrer mine tårer væk, jeg var ellers en stor fan.)

Sidste chance
Men effekterne? Man må vel kunne forvente nogle seje effekter fra Jan De Bont, manden der lavede "Twister"? Desværre, nej. Når vi er under skibet og ser skruerne, er det så tydeligt computeranimationer, at man bare ville ønske, man havde escape-knappen inden for rækkevidde. Under dét, filmen åbenbart selv synes er en ret fed sekvens, nemlig hvor skibet brager ind i en badeby, gaber man og filosoferer over, hvor lang tid to timer egentlig kan vare. (Jeg troede for øvrigt "Twister" var en dårlig film, men Herregud - det er da ikke noget at snakke om efter "Speed 2")

Jeg er bange for, der ikke er så meget mere at sige. Jeg mistede mere end jeg vandt, ved at se "Speed 2" - de gode minder om 1'eren, min forelskelse i Sandra Bullock, og et par timer, hvor jeg kunne have gjort rent. Sagen er klar: "Speed 2" er filmen, du ikke har lyst til at se i år.
Speed 2: Cruise Control