Der går ikke røg af en brand...

1.0
Dean Semlers debutfilm "Firestorm" får kun premiere i to biografer i Danmark og den kommer op midt i sommerferien hvor billetsalget traditionelt er lavt. Det ligner en tanke.

At sætte en actionfilm op i to kopier midt om sommeren smager langt væk af, at distributionsselskabet Constantin Film ikke tror på at Dean Semlers første film som instruktør "Firestorm", får ret mange chancer af det danske biografpublikum. Det lugter af, at filmen ikke er særlig god, og at den bare skal fyres af i en fart. Og der går da heller ikke røg af en brand, uden der er ild. "Firestorm" er en ren stinker af en film, hvor den tidligere mesterfotograf Semler (han fik oscar for "Danser Med Ulve") sandelig godt ved hvor kameraet skal stå, men ikke hvordan man skal instruere skuespillere så de er nogenlunde troværdige, eller vælge et manuskript, der kan overraske bare en lille smule.

"Firestorm" handler om en flok såkaldte "firejumpers", der er specialister i at springe ud med faldskærm og slukke skovbrande i det nordlige USA. Den tidligere sportsstjerne og nu tv-vært Howie Long spiller den gæve og bundsolide Jesse, der leder de brave brandmænd, mens William Forsythe er den psykopatiske morder Shaye. Shaye bliver sammen med nogle andre straffefanger sat til at slukke en lillebitte brand (noget man åbenbart bruger på de kanter), men det er bare et påskud for at slippe væk og samtidig slå en masse mennesker ihjel og sætte ild til nogle flere træer. Jesse kommer efter ham og så går den vilde jagt gennem ild og til sidst vand. Ind imellem skal den smukke ornitolog-inde Jennifer (spillet af Suzy Amis) også lige reddes så det hele kan ende godt.

arikaturer af karikaturer

"Firestorm" er ikke en god film. Skuespillerne er karikaturer af karikaturer og manuskriptet er det tyndeste og mest forudsigelige, der er set længe. Chris Soth har skrevet det som et afgangsprojekt fra en manuskriptskole og historien melder ikke noget om eksamenskarakteren. Men han kan ikke have fået meget mere end hvad "Firestorm" får efter den er kommet op på lærredet. Der er ingen overraskende drejninger og personerne og dialogen er klichepræget og entydig. Billederne er til gengæld rimeligt pæne, mens actionscenerne ikke er noget, der bringer en gennemsnitlig biografgænger ud på kanten af sædet. Filmen er endvidere sovset ind i en masse storladent melodramatisk musik, der skal understøtte de pæne billeder af ildebrand.

Når man har set "Firestorm", har man fået så meget tynd røg i hovedet at man må gnide øjnene længe og hoste gevaldigt for ikke at komme til at være rigtigt uforskammet og bruge bandeord. Det eneste der er at sige om den film er: Lad være!