Buksevand til slemme drenge

3.0
Mikael Salomons anden spillefilm vil bare underholde. Og det gør den så udmærket

Mikael Salomon er en af de personer, som danskere med kulturelle mindreværdskomplekser elsker at hylde. Ikke så meget for det han laver, men mere for det han er. Nemlig kendt i udlandet. Bevares, han er da en endog meget dygtig og original fotograf med film som "Peter von Scholten", "Flammehav", "Araknofobi" og "Dybet" på scoringslisten. Men hans instruktørambitioner blev bestemt ikke indfriet med den første spillefilm, "A Far Off Place". Så i bedste fald er han altså kendt i Hollywood, ligesom de andre store danskere, bodybuilderen Sven-Ole Thorsen, der først og fremmest er kendt som Schwarzeneggers ven og Viggo Mortensen, der vist i virkeligheden slet ikke er så kendt i Hollywood.

Blandingsgenre

Og nu har Salomon så lavet sin anden spillefilm, "Hard Rain". Vi har at gøre med en lidt usædvanlig genre, nemlig en katastrofefilm som mest er en thriller. I mange tilfælde har katastrofefilm jo ellers en tyndbenet handling, som lige reddes hjem af katastrofens omfang og visuelle styrke. Den lille by Huntingburg, Indiana er ved at blive oversvømmet. For at forhindre dæmningen i at bryde sammen, bliver man nødt til at lukke mere og mere vand ud gennem sluserne. Byens indbyggere er ved at blive evakueret da filmen begynder. Og det er på denne baggrund at handlingen udspiller sig.

Randy Quaid er byens sheriff. Han skal sørge for at beboerne kommer ud inden dæmningen bryder sammen. Christian Slater er filmens helt. Han kører en pengetransport med tre millioner dollars, som desværre går i stå midt i byen. Morgan Freeman spiller skurken Jim, der bare gerne vil have fat i pengene så han kan nyde sit otium. Men alt går galt, og på temmelig spidsfindig vis skifter sympatien flere gange i løbet af handlingen. Jeg mindes ikke at have set en film hvor helt/skurk-aksen bliver overskredet så mange gange siden "Den Gode, Den Onde og Den Grusomme". Det giver et par gode pift til en handling som ellers er ved at gå lidt i stå undervejs, til trods for de fantastisk flotte visuelle effekter, spektakulære skuddueller og vandscooterjagter.

Stram fortælling

"Hard Rain" kan minde lidt om "Speed" i sit meget stringente plot. Vi er hele tiden fokuseret på pengene, og det er kun få og irrelevante sidehistorier som kort berøres. Og ligesom "Speed" har filmen en nydelig, men ret uinteressant skuespiller i helterollen, selvom jeg nu mener at Christian Slater har en del mere at byde på end Keeanu Reeves. Til gengæld er Minnie Driver et godt valg som byens lækre pige, der nægter at forlade den kirke, hvis mosaikker hun er ved at restaurere. Hun er en rigtig god skuespiller og med sit besynderlige ansigt ligger hun langt fra de sædvanlige kønne, men blodfattige skuespillerinder vi ser i mange katastrofefilm. Morgan Freeman er svær at sluge som skurk, vi kender ham bedst som den humanistiske betjent i "Seven", den rare chauffør i "Driving Miss Daisy" og den flinke medfange i "En verden udenfor". Men han er selvfølgelig heller ikke så slem når alt kommer til alt.

For mørk til video

Filmen giver smæk for skillingen. Og jeg synes absolut godt at Mikael Salomon kan være den bekendt, selvom den bruger nogle af amerikansk films værste klicheer: Folk fra landet i USA er dumme og seksuelt afvigende, som det demonstreres i scenen hvor vicesheriffen Wayne lænker Minnie Driver fast for at voldtage hende. Eller da dæmningens skidt begavede bestyrer Hank sidder på toilettet og læser et magasin om håndvåben, da vandet begynder at rende ind under døren. Billederne er mørke, tætte og effektive, uden at være særligt nyskabende. Musikken er grim som bare pokker og klipningen upåklagelig. Alt i alt er "Hard Rain" en actionfilm i den bedre ende, den kan anbefales - men se den i biffen og ikke på video. Den er ganske enkelt så mørk at den må være umulig at følge med i. Og endnu en ting: Husk at tisse af inden du går i biffen, alt det vand gør sin virkning.
Hard Rain