En ven-lig hilsen...

3.0
Der lægges op til mange forviklinger, da en gammel ven dukker op i Toms liv. Ikke mindst på grund af Toms samtidige problemer med kvinderne i sit liv, og slet ikke mindst fordi vennen er død!

David Schwimmer, måske bedre kendt som Ross fra tv-serien "Friends", spiller i "Mellem venner" den netop færdiguddannede arkitekt, Tom. Han møder sin gamle kærlighed Julie fra gymnasiet, spillet af Gwyneth Paltrow, det yndige væsen. Det ser faktisk meget lovende ud for Tom. Men... det er ikke så nemt, når man stadig bor hjemme hos mor, og når man pludselig bliver ringet op og får at vide, at ens bedste ven lige er død. Ens bedste ven, som man vel at mærke ikke aner, hvem er!

Går den, så går den...
Af ren og skær høflighed holder Tom gode miner til slet spil over for den afdødes familie, og det kommer så vidt, at han skal holde en mindetale til begravelsen. Tingene kompliceres yderligere, da han indleder et forhold til den dødes mor, selvom han i virkeligheden hellere vil have Julie. Til sidst bliver han da også nødt til at gå til bekendelse, og moralen er vel, at selvom det ikke ender med opfyldelsen af alle hans ønsker, så var det den eneste rigtige ting at gøre. Trådene er redt ud, nu kan hans nye liv begynde.

Det er altså en rigtig sympatisk, lidt seriøs og noget ujævn komedie, vi har med at gøre. Den handler om at frigøre sig fra andres påvirkning, det være sig venner, forældre eller fremmede. Det er sådan en film, der typisk skal reddes hjem af gode skuespillere, en sjov og overraskende historie eller herligt genkendelige situationer, hvor man kan genkende og grine af sig selv.

"Mellem venner" skuffer desværre på disse punkter. Ikke fælt, men lidt - hvilket som bekendt er nok til at være ærgerligt. David Schwimmer virker da bestemt meget flink, og somme tider også sjov, men hans format passer nu engang bedre til tv-skærmens mindre dimensioner. Gwyneth Paltrow, som sådan set har fået en plads i mit hjerte efter sin grumme skæbne i "Se7en", er med min bedste vilje ikke andet end sød og almindelig i denne film. Og køn måske, så skidt da.

Svag historie
Matt Reeves, der med "Mellem venner" debuterer som forfatter og instruktør, har ikke evnet at holde sammen på sin historie. Der er for mange sammenhænge, der forsvinder i den blå luft - hvad var Julies forbindelse med den døde, og hvorfor begik han selvmord? - Et par rimelige spørgsmål at stille, og de manglende svar leder hen til det egentlige problem, nemlig at historien om den døde "ven" og historien om Toms jagt på selvstændigheden ikke er flettet tilfredsstillende sammen.

De morsomme situationer, der i sidste øjeblik kunne have løftet filmen, er for hygge-nyggede og for få. "Mellem venner" er en ikke særligt ophidsende affære - man kan nemlig heller ikke blive sur på den - så mon ikke sagen er, at filmen har det som sin hovedperson: Bedst på tv.