Fortrængninger på en farm

3.0
Amerikansk farmermelodrama, der må rykke i tårekanalerne hos efterkommere af amerikanske nybyggere, men ikke rykker så meget hos en byboer

Larry Cook (Jason Robards) er ubestridt amtets mest ansete mand. Hans smukke farm på tusind tønder land, blev grundlagt af hans oldefar, der med sine bare hænder lagde drænrør ud. Nu står Larry ved slutningen af livet og vælger at overdrage farmen til sine tre døtre. Men døtrene jubler ikke ubetinget.

Patriarken og døtrene
Deres mor døede inden de var igennem teenagealderen, så de har på det nærmeste opdraget hinanden, og den ældste Ginny (Jessica Lange) har siden moderens død passet sin fars hus og siden sit eget længere nede af vejen. Ginny laver morgenmad til sin far hver morgen. Rose (Michelle Pfeiffer) den mellemste datter bor også på farmen i huset lige ved siden af patriarkens hus. Modsat Ginny har Rose fået børn, to døtre, men hun har også fået brystkræft og det lider hendes ægteskab under. Roses mand begærer hende ikke længere. Den yngste datter Caroline (Jennifer Jason Leigh) bor ikke på farmen, men i statens hovedstad Des Moines, hvor hun er ved at uddanne sig til advokat, og da faderen fremsætter ønsket om overdragelse udtrykker hun tvivl. Og så udstøder den almægtige patriark sin yngste datter, og deler farmen lige over mellem Ginny og Rose. Men arven er tung at løfte for de to kvinder. De prøver at gøre det sammen, men da patriarken fortryder overdragelsen, fordi han pludseligt intet har og dermed intet er, splittes også de to ellers så trofaste søstre.

Caroline er den eneste, der har kunnet forlade farmen, selv om de alle tre har drømt om at komme væk. Hun har uddannet sig til advokat og sammen med faderen sagsøger hun nu de to søstre for at få omstødt overdragelsen. Men det som de tidligere kunne undskylde som hidsighedsanfald, bryder nu ud i lys lue hos faderen. Han er ikke længere tilregnelig og hans manipulationer antager nu storhedsvanvittige højder, så det bliver tydeligt for de to søstre på gården, at han ikke kun er den velansete farmer, men en modbydelig mand. Fortrængninger dukker op godt hjulpet på vej af Roses evige had og vrede. Patriarken har misbrugt sine to ældste døtre, på mere end en måde. Men resten af amtet holder med manden, mod de to kvinder der har viet deres liv til de tusind tønder land og til deres far.

Filmen er instrueret af Jocelyn Moorhouse der også har instrueret "How to make an American Quilt", og har produceret "Muriels Wedding". "A Thousand Acres" er baseret på Jane Smileys roman af samme navn, som kommer på dansk her i sommer.
Allerede før bogen var blevet udgivet, havde Michelle Pfeiffer og Jessica Langes produktionsselskaber købt filmrettighederne til historien, der både indbragte forfatteren Pulitzer Prisen og den amerikanske kritikerpris Circle Award. To priser der i sandhed står for det gode amerikanske produkt. Det er filmen også - godt gennemamerikansk. Og det i sådan en grad, at melodramaet bliver trukket så langt ud på landet, at vi er nogle, der synes det er alt for meget.

Trods Jessica Langes, som altid, gribende skuespilpræstation og Michelle Pfeiffer, som den først hadefulde siden kræftsyge Rose, begge lever op til deres stjernestatus, tør jeg godt spå sparsomt med stjerner fra de danske anmeldere.

For ikke så længe siden havde en dansk film ("Festen") premiere, der minimalistisk råt fortalte om et familiedrama, så det gøs langt inde sjælen. Når man for tusinde gang bliver præsenteret for en film fortalt på samme lige-ud-af-landevejen facon som alle andre amerikanske mainstreamfilm, så rykker det altså ikke ret meget uanset formidablet skuespil og gribende indhold. Vi har set "Farven Lilla", og det er næsten 15 år siden. Må vi bede om originalitet, tak!
A Thousand Acres