Mord mellem venner

3.0
SCOPES ANMELDELSE AF "Mord Mellem Venner"

Penge på loftet

Af Oskar Jensen

Hvorfor se film i biografen? Jo, der er jo en langt bedre billed- og lydkvalitet end hjemme i stuen, dvs. det af lærredet man kan se for den foransiddende basketballspiller, og det af lyden man kan høre, over diskussionen mellem ham og hans kæreste om, hvorfor hun ikke gider hente flere popcorn. Næh, en langt bedre grund er, at pigebarnet ved din side ikke følte, at hun "kendte dig godt nok" til at komme hjem og se video hos dig.

Så der sidder du sammen med hende og hendes veninde og er sur over, at de ikke ville med ind og se "Pulp Fiction" - igen. Nå, men "Shallow Grave" blev dog trods alt sammenlignet med en Tarantino-film i pressemeddelelsen, så hvem ved? Det kan da være, at veninden bliver dårlig undervejs og må gå, så du kan komme til.

Sammenligningen med Tarantino er dog svær, da ingen af hovedfigurerne går i sorte jakkesæt med smalle slips eller har store, skinnende pistoler, som de affyrer, mens de kommer med cool replikker, som man kan score points på at kunne citere ved smarte fester. Den foregår faktisk ikke engang i en 70'er-tidslomme midt i 90'ernes Californien, men i den rigtige nutid i Skotland - og så er Sean Connery ikke engang med!

Historien er hurtigt fortalt (hvilket nu ikke nødvendigvis er et minus, tænk bare på "Boy Meets Girl"):Tre midt-i-tyverne unge mennesker, henholdsvis en sarkastisk dum skid af en journalist, en knudemand af en revisor og en koldhjertet bitch af en kvindelig læge, deler en lejlighed, der er taget lige ud af en Bo Bedre-reportage om "Kæmpe herskabslejlighed blev til smart bofællesskab". En af den slags lejligheder, der ser mægtig fede ud på billeder, men som man ville blive skør i bolden af at bo i. Og udfra mine egne erfaringer med bofællesskaber, synes jeg, at det er vildt urealistisk, at alle farverne harmonerer, og at der ikke roder - ikke just befordrende for indlevelsen i filmen.

Ved et tilfælde kommer de tre i besiddelse af en kuffert og et lig - og da det nu er en film - bruger de et stykke tid på at overveje, om de skal tilkalde politiet eller beholde pengene og selv tage besværet med at skaffe den afdøde af vejen. Set fra tilskuerens synsvinkel er det selvfølgelig heldigt, at de vælger den sidstnævnte løsning, men for hovedpersonerne havde det nok været meget nemmere, hvis de bare havde ringet efter Statens Ligfjernelsestjeneste.

De unge mennesker vil sikre sig mod at blive fanget af konkurrenterne inden for kadaverkompostering, så de beslutter sig for at partere liget. Ingen af dem er dog særlig begejstrede for at rykke i nedstrygeren, så det er knudemanden David, der efter en lodtrækning, må gøre det beskidte arbejde. Man ser egentlig ikke noget, men ligesom i Tarantinos "Håndlangerne" sker det hele lige uden for billedbeskæringen, så man har overhovedet ikke svært ved selv at lade fantasien levere nogle virkeligt ubehagelige billeder (det er normalt under sådanne scener, at pigen man har inviteret i biografen ikke har noget mod at blive holdt i hånden). Man ser bl.a. lige netop ikke David slå tænderne ud på liget med en hammer, men alligevel tygger man lidt forsigtigt på popcornene bagefter.

Som bekendt er der jo tale om en film, så denne oplevelse forandrer David - han får ikke bare rotter på loftet, han flytter faktisk op på loftet, hvorfra han overvåger de to andre via et sindrigt (og meget fotogent) system af huller i loftet.

Situationen tilpasses yderligere, da to ubehagelige typer dukker op efter kufferten (i film har tilsyneladende herreløse kufferter nemlig altid nogle meget ihærdige ejere, der normalt udviser en seværdig mangel på hæmninger i forsøget på at generhverve deres ejendel - tænk bare på Olsen Banden-filmene). Men ligesom små barmfagre piger i splatterfilm begår de to en fatal fejltagelse ved at kravle op ad stigen til loftet.

Nu har de tre jo allerede en vis ekspertise inden for bortskaffelse af lig, så vi ser ikke nær så mange ligeved-og-næsten indstillinger denne gang.

Det hele bliver endnu mere kompliceret, da ligene et stykke tid senere bliver fundet, og Alex af sin avis bliver sat til at dække historien.

Og så skal jeg vist egentlig ikke afsløre mere af handlingen, jeg mener: hvis hun nu ikke engang vil holdes i hånden, så skal du jo have nogle oplevelser ud af din udgift til tre billetter!

Historien er måske nok et sammensurium af et par gamle filmplots, men der er lavet et par interessante twists undervejs, så man trods alt bliver overrasket et par gange - dog ikke så slemt at man taber popcornene. Men det er ret behændigt lavet og fotografen og scenografen har tilsyneladende set et par Almodóvar-film og lært et eller andet.

Faktisk kan sammenligningen med en Almodóvar-film passe på hele filmen - der er godt nok hverken transvestitter eller labre skår og seje tyre med, men noget af den samme morbide æstetik og humor som i "Kærlighedens Matador".

Og så den store konkluderende bedømmelse: OK film, også selv om pigebarnet kun vil holdes i hånden. Og for de kvinder, der måtte læse dette: hvis du skal have scoret en eller anden nørd af typen, der ville gå totalt i baglås hvis du tog initiativet, så lad ham invitere dig ind og se filmen, så skal hans lille klamme hånd nok komme listende ned i dit popcornsbæger i løbet af filmen.
Mord mellem venner