Personlighedsspaltning

3.0
Deres Udsendte Filmanmelder spalter sin personlighed for at give Dem den bedst mulige anmeldelse af familiefilmen "Flipper"

Den amerikanske film "Flipper", der er baseret på den 30 år gamle tv-serie af samme navn, er et af sommerens bud på en rigtig familiefilm. Sådan en film, som far kan tage søn med ind og se, når de er alene hjemme. Det giver imidlertid Deres Filmanmelder et problem. Jeg er for stor til, at min far tager mig med i biffen, men jeg har på den anden side heller ikke selv en søn at tage ved hånden. Jeg falder med andre ord uden for den tiltænkte målgruppe. For at give en ordentlig anmeldelse af "Flipper" må jeg derfor foretage et lille litterært indgreb og spalte mit ellers så sammensatte 'anmelder-jeg' i to personer: Jesper sr. og hans søn Jesper jr. og hver for sig lade dem anmelde "Flipper":

Jesper jr.'s anmeldelse
Jeg har været inde og se den der film, der hedder "Flipper" sammen med min far. Den er ret sej. Der er sådan en dreng, der bliver gode venner med Flipper. Det er altså en delfin, ik'. Og ham drengen bor hos sin onkel, tror jeg nok det er, han er rigtig sjov, men osse lidt grov mod drengen. Han skal ryge cigarer og vaske op og alt muligt, men han vil meget hel're lege med Flipper.

Flipper er helt alene, fordi der er en ond kaptajn på et skib, der har skudt hans mor. Den onde kaptajn er også dum mod Flipper og drengen, men onklen hjælper ham. Kaptajnen er ond, fordi han smider gift i vandet, så alle fisk'ne dør, og Flipper er osse ved at dø. Men så skal de finde alt giften, så politiet kan fange kaptajnen. Der er en anden dreng end ham den første. Og han bygger et kamera til Flipper, så de ka' se under vand. Og der er osse en pige og en mor, der hjælper drengen og onklen.

Jeg syntes, at filmen var go', og den var ikke særlig uhyggelig. Faktisk kun da der var en grim haj efter Flipper og drengen. Det var lidt svært at forstå, hva' de sagde nogen gange, fordi det hele var på engelsk, og det var ikke altid, at jeg kunne læse, hvad de sagde, og så måtte far fortælle mig det. Flipper og de andre delfiner var vildt seje, og jeg kunne godt have tænkt mig at være drengen i filmen, fordi han fik lov til at lege med dem i vandet og alt muligt.

Jesper sr.'s anmeldelse
Jeg havde taget Jesper jr. med i biografen for at se "Flipper". Han havde snakket om det en hel uge, men jeg må indrømme, at jeg havde mine forbehold. Det er tit, at de amerikanske børnefilm er dårlige eller løber hen over hovedet på danske børn. Jeg blev imidlertid meget overrasket over "Flipper". Selvfølgelig var historien forudsigelig, men skuespillerne var gode og sjove, og en stor del af tiden kunne Jesper jr. følge med, uden at jeg skulle forklare ham, hvad der skete.

Billederne var meget flotte, især de mange optagelser af delfinerne, der leger i vandet. En delfin er et fantastisk smukt dyr, og det er utroligt, hvad man kan få det til. Jeg blev helt revet med af deres elegance og akrobatiske kunster, og tog mig i en enkelt gang at klappe sammen med Jesper jr., når Flipper sprang flere meter op af vandet.

Selve historien kunne dog som tidligere antydet ikke rive mig med, dertil var den nok for skematisk og stereotypisk sort/hvidt anlagt - en rodløs teenager, en sød delfin, en sjov og anderledes onkel, en ond kaptajn, en fæl hammerhaj osv. osv. Men lad mig med det samme tilføje, at det absolut ikke var nogen pine, som det ellers ofte kan være både med amerikanske og danske børnefilm, at tilbringe halvanden time i selskab med "Flipper", og jeg kan godt anbefale den til andre forældre med børn i syvårs-alderen og derover.
Flipper