Menage-a-trois

4.0
Den klassiske historie med én mand og to kvinder får mere en én twist i den franske film "En 3-kantet historie"

Laurent (Alan Chabat) er hersker i sit eget lille kongerige. Han har alt, hvad en mand kan ønske sig; succes på jobbet, en smuk og sød kone (Loli, spillet af Victoria Abril) og et blomstrende velorganiseret udenomsægteskabeligt kærlighedsliv. Selvom han muligvis har lidt for travlt på arbejdet, og hans affærer tager lidt for meget på hans kræfter, så ægteskabet kører ikke helt gnidningsfrit. I virkeligheden har Laurent nok pustet ballonen så hårdt op, at der kun skal et lille prik til, før det hele eksploderer op i ansigtet på ham.

Den lille prik kommer i form af Marijo (Josiane Balasko). Hun er en lesbisk diskjockey, på flugt fra Paris og et mislykket parforhold. Hendes bil går i stå udenfor Loli og Laurents hus, og Marijo bliver straks tiltrukket af Loli, der på sin side ikke er helt uvillig. Da dét går op for Laurent, krakelerer hans verden. Han kan godt have lidt ved siden af (det betyder jo ikke noget for ham), men at hans kone skulle kunne finde på det samme - og så tilmed med en anden kvinde - det er for meget.
Samtidig finder Loli, der endnu ikke for alvor har haft noget med Marijo, ud af det sande omfang af sin mands utroskab. Hun har kun haft kendskab til ét tilfælde før. I konsekvens deraf følger hun sine lyster og indleder et forhold til Marijo, der flytter ind hos hende. I mellemtiden har Laurent sundet sig og indset, at han elsker Loli højere end alt andet og vil gøre alt for at få hende tilbage. Han flytter tilbage til Loli - og Marijo. De etablerer en menage-a-trois, hvor Loli tildeler henholdsvis Laurent og Marijo tre dage hver. Søndag er hviledag. Idyllen er genoprettet i det lille hjem. I hvert fald for en tid. Men selvfølgelig kan det arrangement ikke blive ved med at gå, og filmen har endnu et par overraskelser i baghånden.

En twist eller to
"En 3-kantet historie" formår at tage sin historie om en lidt usædvanlig menage-a-trois - så udsædvanlig er den heller ikke, variationen, med at en af de tre er homoseksuel, er trods alt set før - og hele tiden give den en ny og uventet og alligevel troværdig drejning. Det sker i hvert fald de første tre kvarter til en time af filmen. Derefter har den ind imellem det problem, at historien kører lidt i tomgang. Der er perioder, hvor den ikke rigtig kommer videre. Filmen har ligesom selv vænnet os til, at der hele tiden sker noget. Det er dog ikke så slemt, at det ødelægger helhedsindtrykket af en underholdende og begavet film.
Selvom det egentlig ikke er en komedie, er den morsom, og der er nogen rigtig gode pinlige episoder i filmen. I grunden handler "En 3-kantet historie" om, at der er mange andre muligheder for at arrangere sit liv end et heteroseksuelt ægteskab. Den menneskelige seksualitet er mere nuanceret end som så.

De tre hovedrolleindehaveres spil er vellykket og levende. Hustruen Loli spilles af den spanske Victoria Abril, som mest er kendt for sine roller i Almodovar-film som "Høje hæle" og "Kika". Hun dækker fint sin karakters udvikling, der i begyndelsen nok er lidt frustereret, men alt i alt accepterer tingenes tilstand. Gennem filmen udvikler hun sig til en stærk og handlekraftig kvinde, som tager magten over sig eget liv. Bedst er nok Alain Chabert som ægtemanden, der i starten af filmen har stramtbundet slips og hele tiden søger bekræftigelse gennem sine utallige affærer. Efterhånden få han løsnet op for slipset og opdager, hvilke ting i livet, der er værd at kæmpe for.
Den mest klichetyngede person er nok Josiane Balasko som arkefordommen om den mandhaftige lesbiske kvinde både i udseende og væremåde. Det kan undre, at Balasko giver sig selv den mest klichefyldte rolle, eftersom hun både er instruktør og manuskriptforfatter på filmen. På den anden side så er den mandhaftige lesbiske kvinde en figur, der næsten altid kun optræder i 30 sekunder i film, så det er en nyskabelse faktiske at have hende som en iøvrigt symptisk hovedperson med en nuanceret følelsesliv. Balasko har tidligere spillet med i en række franske film i 70'erne og 80'erne, men er i Danmark måske mest kendt for sin rolle i Bertrand Bliers "For smuk til dig", hvor hun spillede sammen med Gerard Depardieu.

"En 3-kantet historie" har en let tone, en opfindsom historie og et godt drive, bortset fra enkelte stilstandsperioder. Alt i alt er den et charmerende bekendstskab.