Sollys i biografens mørke

3.0
Clint Eastwoods "Midnat i det gode og ondes have" er en vellykket filmatisering. Helt enkelt

Solen skinner og alt ånder fred og idyllisk ro, da forfatteren og journalisten John Kelso fra New York ankommer en dag i december til Savannah. Han er blevet hyret af magasinet Town and Country til en reportage om kunst- og antikvitetssamleren Jim Williams' årlige julefest. Eftersom Savannah er en meget social by, er festen et must for byens spidser, men ikke alle kommer med på gæstelisten. Jim Williams er nemlig ikke alene rig og excentrisk, men også meget selektiv, når det kommer til invitationerne. Privat danner han diskret "par" med den uregerlige og oprørske Billy Hanson, men da denne under et skænderi på selve festaftenen truer Williams på livet, dræber Williams ham i selvforsvar.

Voodoo og retspleje
Det kommer der selvfølgelig en retssag ud af, og p.gr.a. det sjuskede poitiarbejde, ender det med hans frifindelse. Voodooeksperten Minerva har nu godt nok også en finger med i spillet, og filmens titel refererer til hendes arbejdsplads: En kirkegård en halv time før og en halv time efter midnat.

Det, der er interessant i "Midnat i det gode og ondes have" er nu ikke selve retssagen, men snarere stemningen og de mange bizarre personer i den smukke sydstatsby. Her holder folk fluer som husdyr, lufter afdøde hunde, guddommeliggør den lokale hundemaskot og holder fest i andre folks huse. John Kelso suger det hele til sig med et blandet udtryk af fascination og ærefrygt. Og det faktum at hans nye "ven" viser sig at være en meget tiltrækkende transvestit, der har sine helt egne meninger, gør ikke sagen mindre kompliceret.

Den dokumentariske fiktion
"Midnat i det gode og ondes have" er baseret på bogen af samme navn, der handler om John Berendts egne oplevelser i midten af 80erne. Bogen er en fiktionsroman, men selve historien er jo hændt i virkeligheden, og skaber derfor en vis autenticitet, trods den surrealistiske tråd, der løber igennem både bog og film. Clint Eastwood har som instruktør formået at fange bogens atmosfære og farverige personer, mens Kevin Spacey endnu engang slår fast hvilken formidabel skuespiller han er. Den unge blidt udseende (svigermors drøm) John Cusack fra "City Hall" spiller John Kelso. Eastwoods egen datter Alison har en mindre rolle som kæresten Mandy, og Billy Hanson spilles af Jude Law, der kunne ses i en lignende rolle i "Wilde". Kronen på værket, om man så må sige, er The Lady Cablis som sig selv, Cablis Deveau, der oprindeligt hed Frank til fornavn.

Jazz
Filmen er et glimrende eksempel på at tingene ikke altid er hvad de ser ud til, og at de indimellem kan vise sig at være ganske underholdende. Med et soundtrack, der er en utvetydig hyldest til jazzen og Johnny Mercer (Williams bor i herskabshuset Mercer House, bygget af Hugh Mercer oldefar til komponisten Johnny Mercer), og en let dialog, er de 155 minutter filmen varer lige til at klare. For dem, der allerede har læst bogen vil det nok være en filmatisering der for en gangs skyld ikke skuffer.
Midnat i det gode og ondes have