Sejle op ad åen...

2.0
...sejle nedad igen

De fleste husker nok filmen "Politiskolen", og de mange efterfølgere den fik. Alle fulgte de samme mønster: En bunke umuliusser under ledelse af en 'anderledes', men selvfølgelig meget farverig og charmerende kommandant, bliver sat på en næsten uløselig opgave af en led og ganske ubehagelig overordnet. Den umage gruppe løser trods de store odds alligevel opgaven i en blanding af fladpandet humor, falden-på-halen komik og snu snarrådighed!

Nu er der kommet en ny film skæret efter samme skabelon som politiskole-filmene. Den foregår under vand - nærmere bestemt i en u-båd - og hedder "Sænk periskopet". Her finder vi også en bunke umuliusser(!), der skal udgøre det for besætningen på en oldgammel dieseldreven amerikansk U-båd, som ledes af den farverige og charmerende(!) kaptajnløjtnant Thomas Dodge (Kelsey Grammer). I 20 år har han ventet på at få kommandoen over sin egen U-båd, men den lede og ganske ubehagelige(!) admiral Yancy Graham (Bruce Dern) har imidlertid et horn i siden på Thomas Dodge, og i stedet for en tip top atomdreven U-båd får han altså kommandoen over en forældet rustbunke og en elendig besætning. Ydermere bliver han sat på en næsten uløselig opgave(!), han skal spille et krigsspil mod hele den amerikanske flåde.

Fra starten er der lagt op til den helt store gang fladpandede humor, falden-på-halen komik og det ene eksempel på snu snarrådighed efter det andet(!). Og der er da også nogle morsomme øjeblikke især i filmens første halvdel, men efterhånden som tiden skrider frem taber "Sænk Periskopet" pusten og bliver ret så anstrengende.

Som et lille kuriosum kan det nævnes, at den gamle bøssegruppe 'The Village People' (som undertegnede troede for længst var opløst) har leveret titel-nummeret til filmen. Under rulleteksterne vises videoen til nummeret, der hedder 'In The Navy', og det er en ganske fornøjelig lille sag.
Sænk periskopet