Velsmagende irsk stuvning

4.0
"Stolen Hearts" er en romantisk krimi-komedie fyldt med irske udskud, sækkepibemusik og sjove replikker. Sandra Bullock og Denis Leary spiller det kriminelle unge par, som kommer i uvante omgivelser på rigmandsøen Rhode Island.

Roz (Sandra Bullock ) og Frank (Denis Leary) er et kærestepar på afveje. Han er en irsk plattenslager og tyveknægt, selvom han engang imellem har ærligt arbejde som murer. Kæresterne har været par i syv år, så Roz synes efterhånden Frank er ved at være lidt af en 'død murer', ambitionsløs og uduelig som han er. Hun mener derimod selv, hun har talent, og giver sin opvækst i et arbejderkvarterer skylden for, at hun aldrig er blevet til noget. Hun vil have et ordentligt arbejde og en rigtig familie.
En dag får Frank en chance for at lave 'det sidste kup', og derefter falde til ro, hvilket vil passe Roz fint. Han skal stjæle et maleri fra en samler og levere det til en køber på Rhode Island efterfølgende søndag. Betaling: 10.000 $. Det burde være som at stjæle slik fra et barn, men går selvfølgelig helt galt, for Roz og Frank er hovedpersonerne i "Stolen Hearts", og "Stolen Hearts" er en ny romantisk Hollywood-komedie, om hvordan dumme og almindelige mennesker finder lykken trods alle odds.

En af Hollywoods nye kæledægger, Sandra Bullock (der i "Speed", "Mens du sov" og "The Net" har udfyldt rollen som alle mænds drøm om en pæn og sød kæreste) spiller den fornuftige men også ambitiøse Roz, med en passende mængde af Bilka-hengemt elskelighed, som bare venter på at springe ud i fuldt flor. Samtidig kan hun også fyre en kvik replik af, og da Frank spilles af stand-up komikeren Denis Leary, går der ikke lang tid, før luften er fuld af kyniske og drillende one-liners.

Sødt og sjovt
Leary har selv skrevet manuskriptet, og undertiden har han fået lige en 'sjov' replik for meget, men som en anden Walter Matthau kan han kombinere surhed og humor i ét komisk udtryk. Frank er en morsom mand, men tynges også af, at han ikke har nogen særlige evner, og iøvrigt er dårlig til at kommunikere med sin kæreste, som han selvfølgelig elsker højt. Frank er arketypen på den almindelige, klodsede mand, men gjort lige et ekstra point tåbelig og ynkelig for at fremhæve det middelmådige. Man føler med ham, da den flotte og sofistikerede playboy Evan Marsh (Stephen Dillane) dukker op på scenen. Han har alt det, Frank ikke har, og snart udvikler krimi-farcen sig til en romantisk komedie, hvor Frank gør sig al umage i verden for at spille den gode bejler, hvilket han bare ikke kan. Indtil maskerne falder, og verden finder sin rette gang.

Den romantiske komedie om det unge par, hvis forhold knager i fugerne, tenderer det sentimentale, og den mere hårdtslående komik må et spændende manuskript, præcis instruktion samt gode biroller stå for. Yaphet Kotto er tørt morsom som den excentriske FBI-agent O'Malley, der bliver sat på sagen om det forsvundne maleri, og ude på klichernes overdrev har vi fire meget kluntede irske forbrydere, som også deltager i løjerne.
Instruktøren Bill Bennet har en ganske anonym stil, der formår at fremhæve det vigtigste i enhver scene. Bennets eneste bemærkelsesværdige stilistiske træk er brugen i visse scener af stadigt nærmere indklip frem for zoom, og det fungerer godt som en slags stacatto fremhævelse af et øjebliks betydning.
"Stolen Hearts" har en masse fint skårne typer, og skuespillere som kan levere de gode smældende replikker. Historien er dejligt forudsigelig, og filmen finder hurtigt sin balance mellem det rosenrøde og det komiske.