En erotisk deroute

4.0
Instruktøren Stanley Kubricks længe ventede gravskrift "Eyes Wide Shut" er trods sin overraskende konforme handling et både fængslende og mystisk dragende erotisk drama.
Det er ikke fordi, det har skortet på forventninger til Stanley Kubricks nyeste, og desværre sidste, epos "Eyes Wide Shut". Han har dog, mere eller mindre bevidst, selv gydt dette forventningshav ved på vanlig vis at lade så lidt som muligt sive ud om projektet til den hungrende filmpresse. Men når det drejer sig om Kubrick, har man også noget at hænge sine forventninger op på. Med en creditliste, der omfatter værker som "A Clockwork Orange" (71), "Barry Lyndon" (75) og "Rumrejsen år 2001" (68) er han om nogen blevet indbegrebet af en moderne filmskaber. Indhyllet i store visuelt kontrollerede armbevægelser har han gennem tiderne givet et kompromisløst og ofte uafrysteligt pessimistisk billede af mennesket og dets drifter. Noget af den samme pessimisme finder man i "Eyes Wide Shut", om end kompromisløsheden er sværere at få øje på.

Parforholdets prøvelser

Ægteparret Alice og William Harford (spillet med stor ægteskabelig indlevelse af Tom Cruise og Nicole Kidman) lever et tilsyneladende sorgløst rigmandsliv, hvor konformiteten så småt har trængt sig på, og et opgør lurer om hjørnet. Efter en fest hos vennen Victor Ziegler (Sydney Pollack) dukker undertrykte erotiske oplevelser op til overfladen, da Alice fortæller William om en episode, hvor hun har været tæt på at opgive det trygge familieliv for en tur i kanen med en søofficer. Dette sætter både jalousien og fantasien i gang hos William, der i trods begiver sig ud i et bizart erotisk eventyr, som bringer ham i forbindelse med en hemmelig sexkult. Da han uinviteret dukker op til en af kultens seancer, falder han i unåde, men en mystisk kvinde går i forbøn for ham, og han slipper med en advarsel om ikke at fortælle om kultens eksistens. Det viser sig senere, at kvinden er død af en påstået overdosis, og William forsøger at forfølge sagen. Men da kultens indflydelsesrige medlemmer truer hans familie, bliver det problematisk.

Kubricks godtepose

Det kan umiddelbart lyde meget kryptisk, men under al mystikken gemmer der sig en, for Kubrick, overraskende konform historie, der sågar ender i en opløftende slutning.
Men inden man når så vidt, har han formået det, der kendetegner en stor filminstruktør: At tage godt fat om sit publikum og, drevet af en konstant nysgerrighed, føre det rundt i hans store filmiske manege. I starten foranlediges man til at tro, at dette kan udvikle sig til et tretimers kammerspil om ægteskabets fortrædeligheder, men ved at lægge små tilforladelige spor ud, gør han klar til at udvide scenariet. Langsomt sniger mystikken sig ind i handlingen, og det udvikler sig efterhånden til en ofte dragende erotisk fantasijagt, man har svært ved ikke at blive fanget af. Det kulminerer med Williams besøg hos sexkulten, der beskrives med al den fascinerede Kubrick'ske pompøsitet, han kan mobilisere. Med eminent fortællemæssig fingerspitzgefühl forbliver beskrivelsen af kultens ritualer dragende, og på intet tidspunkt forfalder han til klæg poperotik.
At filmen i sidste ende hylder ægteskabet og familielivets konformisme, laver et par velvoksne ridser i den ellers så fine Kubrick'ske lak, men det kan dog ikke tage glansen af dens åbenlyse kvaliteter.

Selv om filmen, i Kubrick-regi, mangler tidligere tiders nerve i sit menneskelige revseri, er "Eyes Wide Shut" stadig en stor og dragende oplevelse.
Eyes Wide Shut