Kinapuffer og actionbål

3.0
Hong-Kong filmen har for alvor gjort sit indtog i Hollyood, og dermed hele verdens biografer

Den sidste nye Hollywood importvare er hverken skuespillere eller instruktørere - det er en hel genre. Hong Kong actionfilmen er kommet til byen som benzin på et uddøende actionbål, med kun få gløder tilbage. Instruktøren John Woo har været den store tankpasser med film som "Face/Off" og "Broken Arrow", og nu er en ny en af slagsen altså kommet derover, nemlig Che-Kirk Wong. Han har tidligere instrureret kinapuffen Jackie Chan i filmen "Crime Story" fra 1993.

Kald ham bare naiv

Mark Wahlberg (tidligere medlem af gruppen New Kids on the Block samt Marky Mark) er på vej mod stjernene i raketfart. Senest kunne han ses som mørbradbæreren Dirk Diggler i "Boogie Nights". I "The Big Hit" spiller han lejemorderen Melvin Smiley, der vil gøre alt for at være populær hos så mange som muligt (altså lige med undtagelser af ofrenes efterladte). Det stiller kolleger, venner og elskerinder i en situation, hvor de kan udnytte ham for hver en krone og hver et ledigt minut af hans fritid. For Mel er et tillidsfuldt menneske - nogle ville måske kalde ham naiv. Udover mavesår, skaffer det Mel en Judas på halsen. Det er Cisco (en ualmindelig kæk Lou Diamond Phillips), der prøver at score lidt klat på sidelinjen. Han har kidnappet Keiko (China Chow), en elektronikproducents datter. Men det er også chefens guddatter, og for at slippe ud af kattepinen, pudser Cisco både chef, producent og alt hvad der findes af hardcore hitmen på Mel, der nu må tage ben og Keiko på nakken i overlevelsens tegn. "The Big Hit" lugter meget af Hong Kong action komedie. Mark Wahlberg er overbevisende som charmebøddel. Diamond Phillips er som altid pisseirriterende at se på, men denne gang på en hysterisk morsom måde. Og debutanten China Chow er umulig at stå for i hendes asiatisk sexet og lolita-agtige manga-fremtoning. På actionsiden er der desværre kun to store sekvenser, men de fungerer kanon godt. Til gengæld er der en del dræberspas. Ganske ok film, men lad det være sagt med det samme: "The Big Hit" er ikke raketbrændstof på actionbålet, men et noget lavere oktantal. Og blyfrit.
The Big Hit