Ingen er fuldkommen

3.0
En sikkerhedsvagt rammes under en redningsaktion af et slagtilfælde og mister efterfølgende taleevnen. Han tager modvilligt sanglektioner hos sin overbo, en affekteret drag queen, som har stjålet narkopenge fra lokale gangstere. Det umage par får hårdt brug for hinanden

Walter Koontz (Robert De Niro) er en midaldrende, ultrakonservativ sikkerhedsvagt med en fortid i marinen. Han er højt dekoreret efter at have skudt to bankrøvere under en gidseltagning og er blevet noget af en helt i sit lokale nabolag, New Yorks Lower East Side. Trods berømmelsen lever han et stille liv i en ussel, saneringsmoden lejlighed, omgivet af narkomaner, gangstere og transvestitter.

Sangterapi blandt drag queens
En sen nattetime hører Koontz højrøstet skænderi og pistolskud oppe fra sin overbos lejlighed. Han griber sin tjenestepistol i skuffen, løber op af trappen for at komme til undsætning, men rammes af et voldsomt slagtilfælde og mister øjeblikkeligt bevidstheden. Da Walter Koontz senere vågner op på hospitalets akutafdeling, har iltmanglen forårsaget lamhed i hans ene side og i ansigtet, og hans taleevne er blevet kraftigt forringet. Hospitalets fysioterapeuter foreslår sangundervisning for at genoptræne taleevnen, men Walter afslår hårdnakket alle tilbud om hjælp.

Efter en lang isolationsperiode hvor han svælger i selvmedlidenhed, vil tilfældet, at Walter - noget modvilligt - starter med at tage sangundervisning hos sin overbo, 'Busty' Rusty Zimmerman (Philip Seymour Hoffman). Rusty er en affekteret, rapkæftet drag queen, som 'holder hus' for kvarterets svansede transvestitter, Cha-Cha (Wilson Jermaine Heredia), Amazing Grace (Nashom Benjamin) og Tia (Daphne Rubin-Vega). Alle drømmer de om at vinde skønhedskonkurrencen Flawless og blive kåret til "Miss Trans".

Walter føler i begyndelsen væmmelse og afsky for de bøssede transvestitter, men efterhånden som hans venskab med Rusty udvikler sig, begynder han at få et mere nuanceret syn på tingene. Da en flok naragtige smågangstere terroriserer Rusty, fordi de mistænker ham for at have neglet deres narkopenge, beslutter Walter sig for at komme sin nye ven til undsætning.

Seymour Hoffman brillerer
Der er plotklicheer og personstereotyper på samlebånd i "Flawless", som ikke desto mindre rammer en ægte, sært fascinerende tone med sin - i mainstreamsammenhæng - sjældne solidariske skildring af New Yorks tabubelagte bøssemiljø. Den superhomofile Joel Schumachers foregående filmværk, den noget anstrengte snuff-thriller "8MM" (1999), udspillede sig også i et betændt undergrundsmiljø, og instruktøren har sikkert også denne gang følt sig særdeles veltilpas blandt det sammensurium af udmajede transvestitter og skabede trækkerdrenge, som udgør "Flawless's" karaktergalleri.

Den efterhånden noget grånende old dependable Robert De Niro grimasserer som aldrig før, men overskygges totalt af sin yngre kollega Philip Seymour Hoffman, der som transen 'Busty' Rusty, giver den på alle tangenter. Hoffman, den overvægtige sygeplejer fra P. T. Andersons mesterlige mosaik "Magnolia" (1999), er ganske mageløs,når han ruller sig ud med alskens frivole spydigheder. Der er også en fin præstation af Skipp Sudduth som Walters joviale ven fra sikkerhedsbureauet.

Alt efter temperament er "Flawless" skiftevis medrivende, pinlig, sjofel, hudflettende og monoton. Moralen er, at ingen mennesker er perfekte, og at vi har brug for hinanden, uanset hvilke seksuelle præferencer eller tilbøjeligheder, vi lader vort liv styre af. Et godt budskab i narcissismens og egoismens tidsalder.
Flawless