I Kina sparker de røv

4.0
Ang Lees syvende film foregår i en magisk verden et sted mellem "The Matrix" og "Romeo og Julie" og er et kulørt og bevægende melodrama med kærlighed og kampsport

Den legendariske kriger Li Mu Bai (Chow un Fat) har fået nok af det barske liv. Bortset fra et ønske om at hævne mordet på sin lærermester vil han i stedet hellige sig mere fredelige sysler og overdrager sit 400-år gamle magiske sværd til sin nære veninde og kampsportstrænede Yu Shu Lien (Michelle Yeoh). Hun bringer sværdet til Peking, hvor det bliver stjålet fra en aldrende adelsmand. Det bliver begyndelsen på en begivenhedsrig fortælling om venskab, ære, skæbne, loyalitet, intriger, hævn og ikke mindst kærlighed - uforløst kærlighed og lidenskabelig kærlighed.

Tyngdeloven er en by i Rusland
For første gang i sin karriere prøver den Taiwanske instruktør kræfter med den genre, der havde en stor plads i hans barndom og ungdom - Wuxia Pian - kampsportsfilm om riddere. Vi befinder os i Kina i begyndelsen af det 19. Århundrede. Landet er ved at gå i opløsning og er præget af intrigante magtspil og lovløse krigere. Samtidig befinder vi os i et mytologisk univers, hvor aktørerne, når de fægter eller jager hinanden, lejlighedsvis svæver henover Pekings hustage eller bambusskove med peterpansk selvfølgelighed,. Kampscenerne er en historie for sig og koreograferet af Yuen Wo-Ping, der også havde fingrene i "The Matrix" (1998). De efterlader tilskueren i en tilstand af åndeløs måben.

Ballet og bøllebank
På mange måder stjæler kvinderne billedet. I sin jagt på det stjålne sværd møder Yu Shu Lien den unge aristokratiske Jen Yu, der ikke ligefrem glæder sig til sit forestående arrangerede ægteskab. Hun er tilsyneladende uskyldig og naiv og misundelig på Yus uafhængige og begivenhedsrige liv. Men Jen rummer også en historie om et lidenskabeligt forhold til desperadoen Lo (Chang Chen), som vi får fortalt i et langt flashback. Siden bliver Jen skyggeside yderligere uddybet, blandt andet med en et uforligneligt optrin, hvor hun med balletdansers elegance uddeler bøllebank til en hel restaurant fuld af hærdede krigere.

Godt nok er handlingen lige så simpel som det kinesiske alfabet, men de to kærlighedshistorier står solidt plantet midt i hjertet af det kulørte drama. Lee instruerede for nogle år siden Austen-romanen "Fornuft og følelse" (1995) og den samme modsætning er på mange punkter central i "Tiger på spring, drage i skjul", blandt andet i forhold til det modne par, der lader deres følelser styre af tidens æresbegreber og det unge par, der ikke er bange for at betale prisen for deres lidenskaber. Chow Yun Fat udtrykker sin uforløste kærlighed til den mere udadvendte Michelle Yeoh med en underspillet værdighed. En stor del af filmen tilhører dog den unge Zhang Ziyi, der er lige overbevisende, hvad enten hun er uskyldsren aristokrat eller en arrogant og lidenskabelig kompromiløs vildkat.

Spring på cykelen, drag i biografen
På papiret kunne det se ud som et kalkuleret forsøg på at gøre den asiatiske Wuxia Pian-tradition spiselig for et modent vestligt publikum, og puritanske feinschmeckere vil ganske givet rynke på næsen af Lees romantiske og stort anlagte favntag med kampsportsgenren. Til gengæld kan de mere pragmatiske biogængere se frem til et kulørt drama med en sjælden oprigtighed og stor underholdningsværdi, i en fortryllende indpakning. Vel har instruktøren lige lovlig mange jern i ilden, men følelserne er ægte og troværdige hele vejen igennem, så derfor er der al mulig grund til at springe på cyklen og drage i biografen.
Tiger på spring, drage i skjul