Ekstremt farlig film - se den ikke!!

1.0
En præference for skandinaviske film såvel som for The Smiths, The Cure og andet 80er musik er for den amerikanske ungdom i "Farligt semester" tydelige symptomer på, at en person går i selvmordstanker. "Farligt semester" i sig selv er et tydeligt symptom på, at selvsamme ungdom er hjernedød, plat og så absolut uden smag

Harvard University er STEDET, hvis man ikke vil ende med en permanent fritureparfume fra den lokale burgerjoint. Harvard er alt eller intet. Derfor er Tim (Matthew Lillard) og Chris (Michael Vartan) enige om, at der absolut kun er fordele i at deres sambo, Rand, begår selvmord, for så kan de få det gennemsnit, der er deres guldnøgle til det prestigefyldte universitet. Meeen, man kan altså ikke lige stable et mord på benene, få det til at ligne et selvmord, og så slippe godt fra det - selvom de to betjente, der sættes på sagen, har en intelligens, der er omvendt proportional med den, der findes på læreanstalten. Når kæresterne blandes ind i sammensværgelsen og de unge hormoner løber løbsk, så kan alt ske - hvad det da også gør.

Husk, du vinder ikke sølv, men taber guld
"Farligt semester" prøver desperat at være en mørk thriller med komiske overtoner, hvilket i sig selv er noget selvmodsigende. Det er meningen at historiens smarte twists skal være overraskende og genialt gennemtænkte, men de bliver stedet viklet ind i et spind, der ikke kan fange den mindste flue så usammenhængende som det er. Eksempelvis er Chris og Tim først enige om at få Rand til at begå selvmord, så er Rand (der alligevel lever) og Tim imod Chris, så er Chris' kæreste også en del af sammensværgelsen osv osv.

Disse unge stræbsomme elever er "undergraduates" på Harvard (det er "graduate"-delen af uddannelsen de vil begå mord for at komme ind på), og skal derfor forestille at være eliten af eliten af intelligente unge mennesker. Men filmen placerer dem på et trin lige under børnehaveklassen, hvad angår normal social opførsel, og begår derfor også den fejl at regne med, at publikum vil kunne identificere sig med dem. Selv referencer til lignede ungdomsfilm (eksempelvis "Scream" og "Species", samt til "The Deer Hunter") og et soundtrack med masser af målrettet ungdomsmusik kan ikke redde en så urealistisk historie.

Eliteuniversiteternes virkelige selvmordsrate Michael Vartan er den eneste af skuespillerne, der forstår at spille med overbevisning, men manuskriptet giver nu heller ikke de resterende gyserfilm/tv-serie-soap-stjerner meget at arbejde med. Filmens visuelle stil er ej heller en udfordring, og mens musiksiden trods alt ikke er helt skrækkelig (bl. a. er The The's "Dogs of Lust" altid et hit), så bliver filmen først lidt interessant, når den sættes ind i en amerikansk sammenhæng, der rækker ud over teenagernes overfladiskhed. Sandt er det nemlig, at den akademiske verden og mange studerende blindt fokuserer på at komme ind på de rigtige steder. Mest interessant bliver det dog, når man ved, at Harvard og andre prestigefyldte universiteter faktisk har oplevet flere skandaløse tilfælde af selvmord blandt studerende, som i høj grad skyldes det stressende akademiske miljø og det høje præstationsniveau.

Som antydet er dette bestemt ikke en 13-tals film, snarere ligger den gennemsnitlige karakter i nærheden af 03...
Farligt semester