Udvandet i Verplanck

2.0
Der er pletvise grin og spredte morsomheder i den nye komedie med Danny DeVito og Bette Midler. Scenen er sat i byen Verplanck med mulighed for at se nærmere på de sære karakterer, en miniputby uden for lands lov og ret fostrer. Men det er en noget tyndbenet og udvandet historie, Nick Gomez får frem i sin nye film "Smid Mona i floden"

Snup en kop kaffe på den lokale snask eller en fisketur ved Hudsonfloden, start din egen gartnervirksomhed eller en affære med den lokale servitrice. Det kan selvfølgelig være sjovt i et stykke tid, men ellers er det ikke de mest sindsoprivende begivenheder, der præger udørken Verplanck. Indtil en helt almindelig morgen, da Mona Dearly (Bette Midler) kører hjemmefra.

Hun når aldrig frem til sit bestemmelsessted, for bremserne i den gamle Yugo virker ikke, og derfor hun drøner ud over en skrænt og lige ned i Hudsonfloden. Sådan ender Mona sine dage, og det endda blot to minutter inde i Nick Gomez' (bl.a. "Illtown" fra 1996) nye film, "Smid Mona i floden".

Historien udspiller sig omkring politimester og kommende svigerfar Rash (Danny DeVito), der forsøger at finde ud af, hvordan sådan en tragedie egentlig kunne ske i det ellers idylliske samfund. Hans datter Ellen (Neve Campbell) skal giftes med den søde knægt Bobby (Casey Affleck). Og Rash' håb er, at de med Von Trapp-familien i "Sound of Music" som forbillede, kan leve et liv i fred og fordragelighed.

Men da det lader til, at Mona Dearlys død ikke er en ulykke, kommer Rash på arbejde. Det viser sig nemlig, at Mona - udover at være grim som en havtaske - også har opført sig ualmindelig dårligt i sit jordiske liv. Og at Bobby er én af byens mange borgere, der har gode grunde til at ønske sig hende ned på bunden af floden.

Endnu en bitch
Det er tankevækkende, hvor mange film, der egentlig bliver lavet med uudholdelige kvinder som omdrejningspunkt (og med DeVito og Midler i hovedrollerne!). Den første film i 'smid'-serien: "Smid mor af toget" (1987), hvor Danny DeVito forsøger at komme af med sin skrækkelige (og om muligt grimmere end Bette Midler i Mona-skikkelse) mor, er et eksempel. Og i "Hvem snører hvem?" (1986) vil DeVito ikke have sin rædselsfulde nye brud (i form af Midler) tilbage, da hun bliver kidnappet.

Men er det egentlig sjovt at se et ualmindelig grimt og uforskammet stykke djævleyngel i Bette Midlers skikkelse? Tja... det kunne det nok godt være. Men stakkels Midler-Mona er så ufacetteret, at hun bliver kedelig. Og det gælder faktisk for de fleste karakterer i filmen, at de har ét enkelt karaktertræk, der skal blive til en hel personlighed.

Mulighederne for at lege med byens skæve personligheder begrænser sig til tre fjollede og småtumbede politimænd. Og til servitricen, Rona (Jamie Lee Curtis), der storrygende og med kort-på-toppen-langt-i-nakken-Helsinge-garn og sans for at hytte sit eget skind håndterer frustrerede mænd på det lokale motel.

"Smid Mona i Floden" er temmelig en fersk og vandig opløsning, der får plus for at holde sig på en behagelig 1½ time, men minus for at den som komedie kun sporadisk aktiverer lattermusklerne.
Smid Mona i floden