Romantisk røvtur

4.0
Det er ungt, det er romantisk - uden at blive pjattet og klamt

Filmplakaten til "Forces of Nature" indikerer ellers med sine bolsjefarver, sin overkække slaglinje og billedet af et ungt, smukt par, at her må være tale om klæg komedie i ordets værste Hollywood-forstand. Drister man sig alligevel til at se "Forces of Nature", bliver man overrasket på den lækre måde. "Forces of Nature" er nemlig et friskt amerikansk forsøg på at ramme den succesrige tone fra britiske komedier som "Fire bryllupper og en begravelse".

En god grund til ikke at blive gift
Ben (Ben Affleck) skal snart giftes. En god grund til ikke at blive gift, er dog den platte tradition med en polterabend, og den undgår Ben ikke. Som Bens polterabend forløber, fortryder han mere og mere, at han overhovedet skal giftes. Bens bedstefar falder nemlig om af et hjerteslag, da en hed stripteasedanserinde får fyret op under den gamles blod. I dødstågerne bekender bedstefaderen til Ben, at han aldrig har været vild med Bens bedstemor. Langsomt skabes der tvivl i Bens giftelystne sind. En tvivl der bliver større og større på hans vej til brylluppet. Her står bitre mænd nærmest i kø for at fortælle Ben om diktatoriske madammer derhjemme, forliste ægteskaber, og sex så tørt som Wasa Knækbrød. Da Bens fly må nødlande, redder han sin sidedame ud af flyet. Sidedamen viser sig at være den kønne Sarah (Sandra Bullock), som, i ærbødighed til sin redningsmand, tilbyder, at de kan finde en bil sammen. Det skulle Ben aldrig have takket ja til, for det ender i ren røvtur på førsteklasse, hvor alt hvad der kan gå galt, går galt!. Turens største problem er dog vildbassen Sarah, der ustandseligt får dem rodet ud i noget skidt. Hun er simpelthen så utålelig og samtidig så fantastisk dejlig. Så Sarah er måske endnu en god grund til at Ben ikke skal giftes, eller...?

Den eneste ene
I en ellers så ond verden, er "Forces of Nature" en dejlig, befriende komedie om sand kærlighed og jagten på den eneste ene. Emnet er med stor succes på plakaten i de danske biografer for tiden, hvor især en genial dansk komedie går sin sejrsgang. "Forces of Nature" er, ligesom sin danske pendant, båret oppe af sin søde historie, men den savner dog den stramhed i dialogen og de skæve typer som man finder i "Den eneste ene". "Forces of Nature" har også den amerikanske uvane at henfalde til ren reklamefilmsæstetik. Det er et stort problem for tidens Hollywood-film at følelsesmættede scener pustes op til at ligne en reklame for Martini. Hvorfor må vi ikke bare nyde det rene, romantiske møde mellem to mennesker, uden at det bliver snasket ind i slowmotion og anden teknisk tingel-tangel? I "Forces of Nature" kan man lige bære over med det, for filmen er ellers propfuld af sjove optrin, der henrykker ved at spille på genkendelsen.

Sandra Guldlok
Den strygefri Bullock har vist sit kønne ansigt i samlebånds-action som "Speed 1 & 2" og "Demolition Man" med Sylvester Stallone. Desuden har hun optrådt i tykke, moralske amerikanerfilm som "A Time to Kill" og "Hope Floats". Men i "Forces of Nature" overrasker hun ved at vise en krøllet, komisk side, der klæder hende. Rollen som den rebelske Sarah får Bullocks kønne ansigt til at træde i karakter, og man håber, at hun måske er på vej ud af sit filmiske dødvande. Ben Affleck leverer solidt modspil som dyden Ben, der på sin vækkelses-røvtur finder nye sider af sig selv. Men den håbefulde Ben Affleck viser ikke ligeså stort talent her, som han gjorde i samarbejdet med Matt Damon i deres "Good Will Hunting". Efter Afflecks medvirken i den tåbelige "Armageddon", bliver man lidt bange for, at han måske er på vej ind i sit filmiske dødvande.

"Forces of Nature" er en sød, charmerende og moralsk rigtig komedie, der aldrig bliver så pladder-romantisk, at man får hjertestop. Filmens historie har så meget glimt i øjet, at man er et skarn, hvis man ikke forlader biografen med et Colgate-smil. I en tid hvor medierne poder os med vold og smerte, må "Forces of Nature" prises for sin lette og legende underholdning, der ikke gør sin tilskuer fortræd, men i sin fine enkelthed forstår at sprede varme og glæde.