Okkult ondskab

4.0
Karrierekneb, kærlighed og ondskab trives i Anders Rønnow-Klarlunds visuelt stærke thriller "Besat"

En mystisk mand (Udo Kier) ankommer med flyet fra Rumænien, og et splitsekund derpå går strømforsyningen i hele København. Kun på Rigshospitalet er der lys fra nødgeneratorerne, så undervisningen i epidemiologi og virus kan fortsætte. Imens bliver en mand med stærkt opsvulmet og ætset hud indlagt med en dødelig virus. Reservelægen Søren (Ole Lemmeke) overværer det uhyggelige tilfælde og beslutter sig for at undersøge sagen til bunds. Dog har han overlæge Lyngfeldt (Jesper Langberg) imod sig, som krampagtigt strider imod enhver mulig karrieremæssig konkurrence. Søren beslutter sig for at følge virussporene tilbage til Rumænien, og plottet til en god gyser er i gang. Handlingen fræser hårdtpumpet derudaf i et stilsikkert billedunivers, hvor kampen mod ondskabens virus udspilles.

Stilrent gys
"Besat" lægger ud i et stilrent, hårdtpumpet tempo, og filmens uhygge kryber hurtigt op under publikum. Det store gys eksponeres op på lærredet i form af virus, religion og faldne engle. Interne ambitionskonflikter, kampen mod det onde og kærlighedens pris går ej heller ram forbi, og de mange elementer giver fortællingen liv og helhed. I grønne, sorte og brune nuancer suger filmens billeder sit publikum ind i et storslået fortolkningsunivers, som sofistikeret formår at rumme både god action og stille spørgsmålstegn ved livets større eksistentielle overvejelser. "Besat" blander videnskaberne og det okkulte uden at blinke. Filmens nærværende og realistiske puls er fængslende og topper sublimt i Rumænien, hvor hundeglam, uhygge og fattigdom huserer. Det efterlader stærke sanseindtryk.

Stærkt skuespil
Filmens gode gys understøttes af skuespillernes pragtfulde præstationer. Udo Kier excellerer igen ud i en tvetydig og mystificeret rolle, hvor hans dragende karisma oser ud af lærredet. Søger han ondskaben eller søger han at udslette den? Han er determineret mod sit mål og skyer ingen midler, men tromler sine omgivelser ned med molotovcocktails. Ole Lemmeke folder følelsesregistret flot ud som reservelægen Søren, der både kæmper kampen for sin videnskabelige overbevisning og en indre kamp mellem følelser og karriereræs. De fine skuespillerpræstationer lider dog få gange under mindre heldige scener, hvor umotiverede handlinger eller urealistiske situationer presses igennem for at levere de nødvendige informationer til publikum. Det kunne have været undgået. For resten af plottet er ellers hele tiden fastholdt i et stramt, professionelt greb, hvor både suspense, råt skuespil og fine overgange fungerer fornemt. Og der er ingen tvivl om, at Anders Rønnow- Klarlund bemestrer billedkunsten. Hver en scene er gennemarbejdet, plottet er gennemtænkt, og der er kræset for detaljerne. "Besat" har mere på hjerte end blot at skabe et godt gys. For i sin insisterende kredsen om videnskaberne og okkultismen udfordrer den også sit publikum med eksistentialistiske spørgsmål om moral, etik og religion.
Besat