Bekostningskomedie

2.0
- når humor er på mænds bekostning og kvinders præmisser

"Don't get even. Get Everything!"
Som sig selv kommer Ivana Trump med metareplikken, der både gælder hende selv i virkelighedens verden og medlemmerne i "Ekskonernes klub". Det handler nemlig ikke kun om hævn, når de tre midaldrene kvinder går til angreb på deres eksmænd.

Mandehad i bogen bag filmen
Filmen er baseret på Olivia Goldsmith's roman af samme navn og efter sigende skulle skuespillerinderne der spiller de tre fraskilte hormonhystader, have haft en del problemer med at være så stride overfor de arme eksmænd. Mænd er pr. "Ekskonernes klub"'s definition alle zusammen nogle svin. Men idet bogen har nogle biografiske træk, har instruktøren Hugh Wilson valgt at holde sig temmelig stramt til manuskriptet og forlægget. Helt uden indblanding fra de tre garvede komedieskuespillerinder, har det dog helt sikkert ikke været.

Skuespillerinder som sig selv
Selv om filmen er langt over min tærskel for mandetværing, så har den absolut en høj grad af underholdningsværdi, som ikke hele tiden er på mænds bekostning. De tre ultimative komediennes, er samlet i samme film og hver især spiller de en karikatur på deres typiske roller. Goldie Hawn spiller den alkoholiserede skuespillerinde der har været ung og smuk, og nu prøver at blive det gennem plastiske in- og output. Som trutmundet/røvet blondine sexer og skaber hun sig til den helt store guldmedalje. Diane Keaton siger om sig selv i filmen "I'm the nice one." Så nice at hendes hysteri og vrede, når det endelig slippes løs, springer trommehinder og smadrer omgivelser. Hun har fobier for alt og er sammensmeltningen af alle kvindelige Woody Allenstjerner på en og samme tid. Bette Midler er som man forventer, hun er uden for filmens univers. Trøstespisende, rapkæftet og hjertevarm. Brenda er nemlig den eneste der stædigt fastholder at elske sin umulige eksmand, der bruger formuer på sine nye underskolereobring.

Alle for én og kvinder for kvinder
Ved Highschool-graduationen forærer Cynthia sine tre veninder perlekæder, som skal symbolisere at de altid vil være der for hinanden. 30 år senere hopper selv samme Cynthia (Stockard Channing) ud fra 14. etage fordi hendes mand netop har giftet sig med en yngre model i Heather Locklears skikkelse. De tre veninder kommer til begravelsen og ved deres helt eget gravøl, da facaderne er krakeleret efter alkoholens indtagelse, indfinder kynismen sig over, at de alle tre er mindst separerede fra de mænd, kvinderne mener at have ofret sig for. Takken for opofrelsen er dumpning. Og det vil de ikke finde sig i. Så for at få hævn sælger Elise (Goldie Hawn) hendes mands og sine egne fællesting, Annie (Diane Keaton) opkøber aktier i mandens reklamebureau og Brenda (Bette Midler) ansætter sig selv som direktør i hendes eksmands firma. Grunden til at mændene ikke protesterer nævneværdigt er at kvinderne har fundet ulovligheder i mændenes bagland.
Men sådan er mænd jo. Mænd snyder. Både deres nærmeste og især deres ekskoner. Og det gør kvinder selvfølgelig ikke. Kvinder hjælper hinanden, for de er sociale og det er mænd ikke. Hvis man skal tro "Ekskonernes klub".

Et hit i USA
Og jo - det er sjovt at se kvinderne gå i aktion, når de vinende suser ned mod New Yorks gader i en vinduespudserlift, eller når de jovialt går på lebbebar for at få en lesbisk datter på deres side. Ekskonernes klub lå nr. 1 på den amerikanske filmhitliste i tre uger efter premieren. Muligvis fordi målgruppen er så klart defineret for de 40-50-årige kvinder. Herhjemme spår jeg den ikke helt så stor succes, for så mange kvinder der er blevet forladt af deres mænd til fordel for en teenager og er blevet snydt for de fælles millioner, er der altså ikke så mange af.
Hvis du er vild med en af de tre tantetøser vil du holde af filmen - også på video.
Ekskonernes klub