Profession: Mor og spion

4.0
Veloplagt action-thriller med mere end ét glimt i øjet

Hvad er en actionfilm? Jo, det er en film med veltrænede mænd, der laver halsbrækkende stunts og håndterer lange baner af skydevåben og andet teknisk isenkram. - Mænd? Ikke kun. Se blot på Sigourney Weaver i Alien-trilogien. Og se nu på Geena Davis, der springer ud som fuldblods actionhelt i Renny Harlins "The Long Kiss Goodnight".

Hukommelsestab
For otte år siden skyllede Samantha Caine (Geena Davis) op på en strand uden at kunne huske noget som helst fra sin fortid. Siden da er hun blevet en afholdt skolelærer i den lille by, hun har fundet en god mand og fået datteren Caitlin, der blev undfanget inden mor mistede hukommelsen. Men efter en trafikulykke, hvor Samantha kører et rensdyr ned, begynder stumper af hendes fortid at dukke op som små brikker til et ukendt puslespil.

Lige efter ulykken foretager hun en påfaldende effektiv aflivning af det sårede rensdyr - det kunne se ud som om den ellers så fredelige skolelærer har været et barskt stykke kvindfolk inden sit hukommelsestab. Og da filmens første gedigne actionoptrin indfinder sig i form af en mand, der opsøger Samantha, fast besluttet på at gøre en ende på hendes andet liv, er der ingen vej tilbage: Hun må af sted sammen med privatdetektiven Mitch (Samuel L. Jackson) for at gøre op med sin fortid.

Varm eller kold?
På deres færd begynder Samanthas gamle identitet langsomt, men sikkert at snige sig ind på hende, og snart har den kyniske regeringsspion og snigmorder Charly Baltimore helt trængt den kærlige og moderlige Samantha i baggrunden. Charly planlægger at hente en kuffertfuld penge, som hun nu kan huske at have gemt i en bankboks, og stikke af fra det hele for derefter at nyde livet.

Charlys gamle overordnede ser imidlertid hendes uventede tilbagevenden som en trussel mod deres nært forestående aktion: De vil udslette en mindre by og få det til at ligne et terrorangreb - på den måde skulle deres fortsatte bevillinger som anti-terrorenhed være sikret! Så for at uskadeliggøre Charly kidnapper de hendes datter, Caitlin. Og dét tvinger Samanthas/Charlys to sider til at samarbejde om at befri Caitlin og forhindre den falske terroraktion.

Hovedrollerne
Den bløde, krølhårede Samantha forandres overbevisende til den afblegede og bidske Charly, takket være Geena Davis. Det er en glimrende idé at lade hende optræde som halvskizofren helt, i et godt drejet action-show. En mor, der skal beskytte sit afkom, er ikke til at spøge med og Davis lader bestemt ikke nogen mandlig actionhelt noget efter, når hun i en løbsk lastbil hvisler ud mellem tænderne: "Suck my dick!"

Hun får vittigt og veloplagt modspil af Samuel L. Jackson som professionel plattenslager med hjertet på rette sted. Hans blues-sang, om hvad han skal huske af fuldstændig almindelige, kedelige ting, er blot én af de små originale detaljer, der bliver ved med at dukke op gennem hele filmen. "The Long Kiss Goodnight" bliver aldrig en træt gentagelse af, hvad vi har set alt for mange gange før.

Ind til benet
Når snakken nu er om action, må det prekære spørgsmål stilles: Leverer filmen så også dét, den skal - smæk for skillingen? Svaret er: Ja, det gør den! I café-scenen er timingen perfekt, da Davis pludselig i slowmotion opdager, at ven er fjende - og hvem får trukket sit våben hurtigst? Umiddelbart ser det sort ud for vore venner, men så...

I øvrigt har jeg bemærket en udvikling inden for eksplosioner på film. Hvor helten tidligere valgte at søge dækning for en bombe bag en mur eller lignende, venter hun i dag til den sprænger - først da spæner hun, alt hvad remme og tøj kan holde. Således kan man altså løbe fra trykbølger, ild, granatsplinter og den slags vederstyggeligheder. Det er muligvis ikke et eksempel til efterfølgelse i det virkelige liv, men på film er det altså vanvittig effektivt, og til almindelig orientering byder "The Long Kiss Goodnight" på et par stykker af den slags eksplosions-forfølgelses-scener.

Først og sidst er "The Long Kiss Goodnight" et potent action-ridt med Geena Davis som den finesse, der giver hele affæren et ekstra løft. Det er hverken stor eller dyb kunst, men det er forrygende flot og langt fra så hjernedødt som meget af det, genren i øvrigt præsterer. Er man alligevel lidt utryg ved at tage sin mor med ind til en actionfilm, tør jeg godt stå inde for, at man ikke går helt galt i byen med kæresten m/k i stedet!
The Long Kiss Goodnight