Kuk i sjælelivet

3.0
"Girl, Interrupted" er et velspillet psykologisk drama om genstridige pigesind og om at turde vælge det besværlige liv frem for døden.

Året er 1967, og det amerikanske samfund befinder sig, ligesom store dele af resten af verdenen, midt i en brydningstid, hvor især ungdommen afprøver grænser og famlende søger andre værdier end forældregenerationen. Susanna Kaysen (Winona Ryder) er en 17-årig utilpasset og intelligent forfatterspire, der, efter et at have nedskyllet en håndfuld piller med en sjat vodka, indlægges på et privathospital for det pæne borgerskabs døtre. Hun træder ind i en fremmed og lukket verden befolket af jævnaldrende piger, der mere eller mindre ubevidst har fundet et fristed fjernt fra verdens vrimmel med dens foruroligende følelser og stiltiende krav om at blive voksen.

Beskyttende tremmer
Claymoore-hospitalet er ikke noget nær lig det rædselslogi, Jack Nicholson tjekkede ind på i "Gøgereden" (1975), og som den indsigtsfulde sygeplejerske Valerie (Whoopi Goldberg) bemærker, er Claymoore et femstjernet hotel i sammenligning med samtidens sindssygeanstalter. Psykiaterne og plejepersonalet fremtræder som helstøbte mennesker med et oprigtigt ønske om at hjælpe, og vigtigst af alt har de kompetencen og værktøjerne til det. Men selverkendelse og selvhjælp er nu en gang alfa og omega ved et formørket sind, og efterhånden går det op for Susanna, at hun selv må træffe valget om at være skør eller normal; henslæbe sin ungdom bag beskyttende tremmer eller turde livet på trods af et samfund fuld af småborgerlige og snærende normer. Vigtigst på vejen mod det endelige valg bliver venskabet med den karismatiske Lisa (Angelina Jolie) og den oplevede terapeutiske virkning ved at skrive om de mange modsætningsfyldte følelser.

Gener eller miljø
Winona Ryder, som også er en af producerne bag filmen, har både statur og udtryk til at illustrere en ung kvinde, der både rummer det lillepigede og det gammelkloge. Ryders egne erkendte psykiske problemer i teenageårene er måske medvirkende til den troværdige præstation og samlede engagement i filmen. At Angelina Jolie både fik en Oscar og en Golden Globe for sit portræt af den fandenivoldske sociopat (et lidt pænere ord for psykopat) Lisa, er åbenlyst forståeligt, og man må formode, at en god portion gener er nedarvet fra hendes far, Jon Voight.

Gal eller genial "Girl, Interrupted" er baseret på en selvbiografisk roman af den virkelige Susanna Kaysen, og filmens fine skildring af et sart kunstnersind giver den visse ligheder med Jane Campions lige så autentiske "En engel ved mit bord" (1990). Instruktøren James Mangold, der også stod bag den roste "Copland" (1997), har fået det optimale ud af alle sine skuespillerinder og kommer helskindet gennem forsøget på at beskrive de så tit ubeskrivelige rodede tanker i vores indre. Først mod slutningen går der lidt for meget lommepsykologi i den, da Susanna og Lisa får alvidende karakteregenskaber og når at fortælle noget nær den absolutte sandhed om alt og alle. At vi alle er en smule gale, kan der ikke være nogen tvivl om, men hvor grænsen går mellem at blive erklæret syg eller blot være anderledes end normen, er ikke godt at vide.
Girl, Interrupted