Djævelsk godt

4.0
Roman Polanski er tilbage i topform med en thriller, der i to timer holder tilskueren fast i en stemning af uhygge, man ikke kan undslippe

Johnny Depp spiller bogdetektiven Corso, der har specialiseret sig i at fremskaffe antikke bøger til velhavende samlere. Han går ikke af vejen for et svindelnummer for at få fat i det ønskede og arbejder for den højestbydende uden skrupler. Han hyres af en kunde, der samler på bøger om Djævelen, og som har købt et af tre eksisterende eksemplarer af "The Nine Gates and the Kingdom of Shadows", en bog, der siges at være skrevet med hjælp fra Djævelen selv.

Bøger er roden til alt ondt
Kunden vil have Corso til at sammenligne hans bog med de to andre eksemplarer, der begge ejes af europæiske samlere, for at fastslå, om de alle er ægte. Corso går til sagen med ildhu og finder da også små forskelle i de tre bøger - forskelle der, ifølge legenden, kan fremmane Djævelen, hvis de tolkes rigtigt. Corso fornemmer dog hurtigt, at noget er helt galt. Han forfølges af en mystisk pige, spillet af Polanskis kone Emmanuelle Seigner, og snart begynder folk at dø omkring ham.

Hollywood tur/retur
Roman Polanski, der er født af polske forældre i Paris og uddannet på filmskolen i Polen, har haft en international karriere som få. Han lavede sin første spillefilm "Kniven i Vandet" ('62) i Polen. Den vandt kritikernes pris ved Venedigs filmfestival, blev Oscar-nomineret og slog Polanskis navn fast i den internationale filmverden. Han instruerede herefter bla. den psykologiske gyser "Chok" ('65) i England, inden han drog til Hollywood. Her skabte han en række film, hvoraf to, "Rosemarys Baby" ('68), der også handler om en djævlekult, og "Chinatown" ('75) er blevet klassikere. En anklage om seksuelt misbrug af en mindreårig tvang ham dog til at vende tilbage til Europa, og Polanski har ikke siden arbejdet i Hollywood.

Smuk uhygge
Polanski har samlet en række ypperlige filmhåndværkere til denne produktion. Produktionsdesigneren Dean Tavoularis, der har arbejdet fast for Francis Ford Coppola siden "The Godfather" ('71), har skabt en række smukke afdæmpede kulisser i brune og mørke nuancer, hvor bogsamlingerne fremstår som en integreret del af rummene. Fotografen Darius Khondji, der skabte de mørke og dystre billeder i "Seven" ('95), arbejder ligeledes med mørke nuancer og rolige billeder. Den uhyre stemningsskabende musik er af Wojciech Kilar, der bla. har skrevet musikken til Coppolas "Dracula" ('92). Den fortættede stemning, de enkelte dele tilsammen skaber, skyldes en instruktør, der præcis ved, hvor langt han kan gå i sine virkemidler, og det er de små nuancer, der tæller her. Johnny Depps rollefigur, der hele tiden er klædt i sort og gråt, er da også nærmest underspillet, og han er ligesom Jack Nicholson i "Chinatown" ('75) en brik i et spil, han ikke forstår, før det er for sent.

Hov, det er slut
Slutningen er desværre meget uklar og så hurtigt overstået, at man faktisk skulle tro, filmholdet var løbet tør for tid eller penge. Det skal dog ikke trække ned på de foregående to timer, der er nervepirrende spænding indpakket i smukt filmhåndværk, og som viser, at Polanski er tilbage i topform.
The Ninth Gate