Olè!

4.0
Det er jo næsten utopi at sætte en spansk film op i Danmark. Hvem fanden i dagens Danmark, gider at bruge 60 kroner på at gå ind og se noget så finkulturelt som en europæisk film? Det er da kun intellektuelle caféfolk eller hovski-snovski filmstuderende, der søger ind i EU-mørket, for at se film, der er fuldstændig fri for synkende skuder og drabelige dino´er?! Men ups.... selv vi amerikanerglade danskere bliver denne fredag rystet i vores filmiske grundvold, for her bliver vores Hollywood-meninger stanget af film-tyrefægteren Pedro Almodóvar.

"Carne Tremula" er nemlig en spansk film, hvor man oplever lidt mere end på en ungdomsferie til Calella! Og ja, selvom filmen er fra Europa, indeholder og underholder den både med tragedie, lykke, utroskab, hævn, mord, kærlighed og sex!

Con Carne

Den unge Victor (Liberto Rabal) er ikke ligefrem født under en lykkestjerne - men i en bus som søn af en luder. Under et møde med pigen i hans drømme Elena (Francesca Neri), bliver den uheldige Victor pludselig rodet ind i en skudveksling med politimanden David (Javier Bardem) og hans iltre makker Sancho (Pepe Sancho). Dette kommer til at ændre alle fires liv fremover! En vildfaren kugle, uden afsender-navn, rammer David og lammer ham fra livet og nedefter, og det er Victor, der ryger i spjældet for det. Men de fire liv er ikke færdige med hinanden endnu, for fra fængslet kan Victor på TV følge Davids store succes ved handicap-OL,- en succes som David deler med de spanske tv-seere og sin nye kone Elena! Victor fyldes med hævn-tanker. Hvorfor...? Og Sancho, jo han er også kommet på andre tanker. Han har slået sig på flasken og slår på sin kone, for også han føler sig snydt. Hvorfor...? Da Victor bliver løsladt, sætter han gang i et fængende firkants-drama, hvor svar og overrumplende sandheder kommer på bordet, og liv bliver taget og givet.

Dansk vs. spansk

Instruktøren Pedro Almodóvar, der tidligere har stået bag film som "Kvinder på randen af et nervøst sammenbrud" (1987), "Bind mig, elsk mig!" (1990) og "Kika" (1993), har skruet ned for sin kendte kitschede stil; hysteriske neon-mennesker med hang til pervers sex. Pedro Almodóvar har nu indset at han lever i 90'erne, og ikke i de postmoderne 80'ere, hvor klinisk kulde og hidsige farver herskede! Han har dermed undgået satiren på sig selv, og fundet varmen ved det mørke og vedkommende. Må dagens danske in-steder indse det samme!!

Danskerne har som sædvanlig allerede dømt "Carne Tremula" på forhånd: "Den er spansk! Duer ikke - væk!!", for danskerne føler sig tættere knyttet til Hollywood end til den fælles mønt. Men "Carne Tremula" er bevis på at film godt kan røre uden specielle effekter, og uden at den er engelsksproget - hvis bare historien griber fat i én, så bliver filmen international!

Så måske kan dette få danskerne i biffen: glem alt om at historien og skuespillerne er på spansk, og nyd dette intense drama, der forstår at underholde og overraske sit publikum i stil med de nye, unge instruktører fra Hollywood!
Den latterlige danske undertitel "Kødet skælver" kan være pinlig at få over sine læber, når man bestiller billeten, men la´ det ikke skræmme dig fra at gå ind og se "Carne Tremula". Instruktøren Pedro Almodóvar lukker os nemlig ind til en spansk grisefest, der forstår at tage tyren ved hornene og servere en oplevelse med kød på!
Kødet skælver