Og én gang til

1.0
Det er en forbandet kliché, at to'eren aldrig er så god som den første. Så her er en to'er, der er cirka lige så dårlig som den første.

"Det er en udbredt fordom blandt danske mavesure filmanmeldere, at den amerikanske teenage-ungdom er fladpandet, burger-forstoppet og tv-bedøvet. Når de pjækker fra high school, hvis undervisning tilhører verdens mest fordummende, cruiser drengene formålsløst rundt og lytter til ZZ Top i deres store biler, mens pigerne duller hår, blæser tyggegummibobler og drømmer om at blive gæster hos Ricki Lake. En sjælden gang i mellem læsser de alle deres overvægtige kroppe ind i et multiplex movie theater, hvor de frem for vægtig og uomgængelig filmkunst foretrækker underlødige film med vulgære mængder af blod, bryster, skrig og skrål."

Hvordan opstår sådan en fordom? Jo, først laver de - amerikanerne - en film som "I Know What You Did Last Summer". Ved Gud en tynd kop the om nogle unge mennesker, der kører en stakkels gammel fyr ned. Desværre gør de det ikke helt godt nok af med ham, og snart er han ikke så stakkels mere. Han finder sig en stor krog og så er det historien om de ti små cyklister, der snart kun var ni, otte, syv ... Og det er så i orden, bevares, man kan ikke være lige heldig hver gang, man forsøger at gøre John Carpenter og Wes Craven kunsten efter - de to herrer står stadig bag de bedste bud i genren "teenage-slashers" - nemlig "Maskernes nat" og "Nightmare on Elm Street".

Historien som aldrig stoppede
Men behøver vi virkelig en FORTSÆTTELSE til "I Know What You Did Last Summer"? Med den om muligt endnu mere tåbelige titel "I STILL Know What You Did Last Summer"??? Jeg synes det ikke. Men nogen er åbenbart ikke enig med mig. For nu er den her - fortsættelsen, hvor heltinden (Jennifer Love Hewitt) endnu en gang løber rundt i for lidt tøj, mens en kikset gammel fisker i gul regnfrakke og Sylvest forsøger at få hende på krogen. Ja undskyld, men jeg synes ikke, han er uhyggelig, men mere sådan ... latterlig ...
Denne gang har vi så også den yndige og chokoladefarvede R&B-sangerinde Brandy med ud på den forladte ferie-ø, som vore venner er blevet lokket ud på. Af gengangere fra den forrige film ses Freddie Prinze, Jr., der spiller kæreste, og Muse Watson, der svinger kødkrogen.

Det skal til filmens forsvar siges, at den uforskammede hotelejer Mr. Brooks (Jeffrey Combs) faktisk er en farverig fattigmands-Udo Kier, og at plottets åbenlyse urimeligheder og usandsynligheder har sin egen charme, hvis man er i et lidt perverst-pedantisk hjørne. Men medmindre man altså er amerikansk teenager - eller dansk med tilsvarende mentalitet - skal man kun se "I Still Know What You Did Last Summer" for det sociologiske eksperiments skyld
I Still Know What You Did Last Summer