Det lille drama på prærien

4.0
"The Hi-Lo Country " udspiller sig blandt whiskybællende kodrenge og frække femmes fatales. Et dødbringende drama på de store western-vidder med den altid karismatiske Woody Harrelson i hovedrollen som buldrebøllen Big Boy. Den britiske instruktør Stephen Frears har instrueret filmen, der må betegnes som mere country end western.

Stephen Frears har selv taget afstand fra at kalde sin nye film en western. Alligevel sælger det danske filmselskab Constantin "The Hi-Lo Country" som et western-drama. Der bliver virkelig leget med ilden fra Constantins side, for flere danske biografgængere vil formentlig tro, at denne film indeholder tonsvis af indianere, der bliver massakreret med vanlig amerikansk voldsforherligelse. Få danskere er interesseret i western-genren, så biografgængerne vil formentlig ikke lægge vejen forbi "The Hi-Lo Country". Det er ærgerligt, for "The Hi-Lo Country" er ikke en film i western-genrens klassiske forstand. Der er i stedet tale om et fatalt trekantsdrama fortalt i et præriemiljø. "The Hi-Lo Country" udspiller sig desuden i slutningen af 1940erne, så alle indianere er allerede nedlagt eller integreret. Så det eneste tidens cowboys kan foretage sig er at dyrke kvægavl, drikke sprut og få noget på "sexløberen".

Skæbnesvangre valg
I et lille præriesamfund bliver den rolige Pete (Billy Crudup) bedste venner med spradebassen Big Boy (Woody Harrelson). 2. Verdenskrig giver et afbræk i fællesskabet, men da de mødes igen, er båndene knyttet stærkere. Pete sætter sig for at starte en ranch med hjælp fra Big Boy. De må kæmpe hårdt for ranchen, for den kølige storfarmer Ed (Sam Elliot) står med glæde på spring for at knuse og overtage alt det som Pete og Big Boy har bygget op. Pete og Big Boy er dog enige om at holde sammen til det sidste, men denne fælles front lider et knæk, da Pete og Big Boy falder for den samme kvinde. Mona (Patricia Arquette) er både fræk og forførende, men også ualmindeligt gift med storfarmer Eds forvalter. Big Boy skider hul i det og indleder et forhold til Mona, og fronterne bliver trukket op i de to lejre. Pete vil hellere end gerne stå Big Boy bi i kampen mod storfarmeren, men samtidig dræbes han indvendig af en altædende jalousi. Ligeså store western-vidderne er, ligeså stor er Petes tvivl. Hvilken side skal han vælge? En ting er i hvert fald sikkert: Ligemeget hvilket skridt Pete tager, vil det ende skæbnesvangert.

Big Boy Woody
Stephen Frears har før instrueret film om farlige forhold: "Mit smukke vaskeri" fra 1985 med Daniel Day-Lewis i hovedrollen som homoseksuel og så selvfølgelig den Oscar-vindende kostumefilm "Farlige forbindelser" fra 1988 med Glenn Close, John Malkovich og Michelle Pfeiffer i hovedrollerne. Filmene var fortjent store succeser, og "The Hi-Lo Country" er da også værdig til den samme succes. Med sin kompakte historie sat ud på præriens storslåede land, har Frears skabt en flot filmisk vekselvirkning. Filmen balancerer fint, uden at falde i staver over det gode drama eller forgabe sig i de mange smukke landskabsbilleder. Umiddelbart virker historien lidt for klassisk, man føler at man har gættet handlingen på forhånd, men filmen twister sin historie, og man omsvøbes af det gribende og overraskende drama. Desuden er den karismatiske skuespiller Woody Harrelson i sit es, med rappe one-liners fulgt op af et par djævelske øjne. I rollen som Big Boy giver Woody Harrelson filmiske mindelser om De Niro og Nicholson. "The Hi-Lo Country" er et intenst lille drama, som fortjener et publikum der er til mere end western.
The Hi-Lo Country