Kroppen er mit våben

3.0
På trods af imponerende kampscener er "Once a Cop" kun en halvgod Hong Kong-film. Den er dog stadigt mere underholdende end 99% af de actionfilm, der ellers finder vej til biograferne

I "Once a Cop" spiller Michelle Yeoh en højtdekoreret kinesisk politiofficer, der sendes til Hong Kong for at hjælpe det lokale politi med at optrevle en gangsterbande. De har stjålet koderne til alarmsystemerne i flere af Hong Kongs største banker og skal fanges, inden de når at slå til. Desværre er hendes tidligere kæreste med i banden, og da hun stadig elsker ham, vil hun ikke se den barske sandhed i øjnene. Så da kuppet går i gang, er der lagt op til et uundgåeligt showdown, ikke bare mellem politiet og bankrøverne, men også mellem de to elskende på hver sin side af loven.

Masser af Action
Som i de fleste Hong Kong-film er historien også her blot et udgangspunkt for en masse spektakulære actionscener. Michelle Yeoh leverer virkelig varen som hårdtslående strisser der, uden andre våben end sine hænder og fødder, tager kampen op mod enhver, der kommer hende på tværs. Specielt en kamp mod en gigantisk stor mand er forrygende og viser hendes overlegne akrobatiske og stuntmæssige evner. Yeoh har da også fået et mindre internationalt gennembrud i James Bond-filmen "Tomorrow Never Dies" (1997), hvor Pierce Brosnan og publikum havde stor glæde af hendes kung-fu specialiteter.

Store våben er ikke nok
Desværre kan Michelle Yeoh ikke alene holde filmen kørende. Der er masser af scener, hvor der bliver fyret meget krudt af i nogen hektiske skuddueller, men de hæver sig ikke over den høje standard, man er kommet til at forvente sig af actionscenerne i en Hong Kong-film. Yeohs medspiller Yu Rongguang får heller ikke lov til at folde sig helt ud; han viste ellers i Yuen Woo-pings "Iron Monkey" (1993), at han er blandt de allerbedste kampsportsudøvere. Selvom han er god i "Once A Cop", mangler han lige netop den scene, der tager pusten fra publikum. Jackie Chan- fans kan til gengæld glæde sig over en lille gæsteoptræden, hvor Chan optræder i dametøj i en meget fjollet, men ret morsom scene, hvor han får vist lidt af sine komiske evner.

Konflikten udebliver
Hong Kong-film kan tit være en jungle at finde rundt i, og det skal da også nævnes, at "Once A Cop" er udsendt under flere andre titler, bl.a. "Project S" og "Supercop 2", og Yeoh optræder til tider under navnet Michelle Khan.
Det er ærgerligt, at konflikten mellem Yeoh og hendes tidligere kæreste ikke udnyttes bedre, og at det dilemma, hun placeres i, ikke får en mere fremtrædende plads i historien. Den hæver sig i det hele taget ikke over det forudsigelige på trods af mulighederne. Yeoh gør dog filmen absolut seværdig, og hendes eksplosive kung-fu slår underholdningen fast fra start til slut.
Once A Cop