Et hundeliv!

3.0
Mike Judges "KontorRotter" er en satirisk mareridtsudgave af, hvor intetsigende og monoton dagligdagen på kontoret kan være.

Mandag morgen på Amerikas highway. Kilometerlange bilkøer, som ingen ende vil tage i det ulidelige trafikkaos. I en af de tusind biler sidder Peter Gibbons (Ron Livingston), som er på vej til sit dødssyge og uinspirerende arbejde i IT-firmaet INITECH. Frustreret ser han ud af bilruden og konstaterer, at selv en gammel mand med gangstativ kommer hurtigere frem end ham. Efter lang ventetid ankommer han endelig til kedsomhedens højborg, hvor flere chefer selvfølgelig venter ham med reprimander. Alt er rutine, intet fungerer, og det er bare dødssygt. Dagen går med at gennemhade den på én gang slibrige og nederdrægtige chef Bill Lumberg (Gary Cole), som er blottet for enhver form for menneskelighed. Kollegaerne sladrer, og det fyger rundt med rappe replikker og sjove personager i firmaets store kontorlabyrint.

Arbejdslede og romance
Efter et desperat besøg hos en såkaldt "beskæftigelseshypnoterapeut" vender Peter 180 grader, og intet kan nu stå i vejen for hans livsglæde. Han dropper chefens aftale om at komme på arbejde i weekenden og gør kun det, som han har lyst til. Blandt andet at flirte med den søde servitrice Joanna (Jennifer Aniston), som han længe har haft et godt øje til. Alt imens vokser rutinehadet på INITECH. Kontornørden Milton overvejer at sætte ild til hele firmaet, og Peter lokker sine frustrerede kollegaer til at udklække en skummel pc-virus.

Tegneseriefigurer på film
Hovedpersonerne i "Kontor Rotter" er en samling unge mennesker, som hver især slås med deres særheder. Deres ageren er grinagtig og karikeret, og de virker mest af alt som tegneseriefigurer, der er sluppet løs på det store lærred. Altså skinner det tydeligt igennem, at instruktøren Mike Judge har en baggrund i tegnefilmsgenren. For filmen mangler dybde og bliver i det lange løb ensformig i sit udtryk. Men, kan man leve med de forfladigede figurer, fungerer fortællingen, og underholdningsværdien er høj.

Underholdende rotteræs
Med en forrygende humor, et godt skuespil og et velfungerende plot, er "KontorRotterne" et ganske overdrevent og underholdende indblik i de hverdagssituationer, som de fleste kender. Rammen er den sædvanlige Hollywoodstil, og selvom Mike Judge udfordrer den ved at køre et par musikvideoagtige sekvenser ind, når den aldrig at hæve sig op over den velkendthed, som den selv i så høj grad foragter. Men, er man klar på en god griner, er "Kontor Rotter" en god grund til at gå i biografen