Jagten på den gode vilje

4.0
I et trøstesløst kvarter i Boston bor den forældreløse Will Hunting (Matt Damon). Det lyder ikke umiddelbart særlig opmuntrende, mere som åbningsscenen til et tungt socialrealistisk drama. Og det er det på sin vis også, men med humor og håb undgår instruktøren Gus van Sant at kuldsejle sin film i en sø af tårer.

Will Hunting er 90'ernes gadedreng og historien om ham er en moderne "My Fair Lady" tilsat "Døde poeters klub" og psykoterapi. Will bruger det meste af sin tid på at hænge ud med vennerne og gøre rent på USAs mest fremtrædende matematiske universitet. Og det skal vise sig at det ikke er helt tilfældigt at Will gør rent lige netop der, for han er et matamatisk geni uden dog at skilte med det. Til gengæld ynder han at løse de hidtil uløste matematiske problemer som professor Lambeau (Stellan Skarsgård) så opfordrene stiller sine elever på tavlen på instituttets gang.

Udviklingshistorie

Som gerningsmanden, der søger at blive opdaget, løser Will det ene uløste problem efter det andet, og det ender da også med at den mystifiserede professor finder ud af hvem der står bag. Samtidig er Will på vej i spjældet på grund af gale streger og professor Lambeau bliver hans redningsmand. Hvis Will vil tage ugentlige matamatiktimer hos professoren og derudover starte i et terapiforløb, er han en fri mand. Det bliver ikke let, men til gengæld en af filmens muntre scener at finde en passende psykolog. Will nedbryder et par "shrinks" før han finder sin overmand hvad gælder tålmodighed og kvikke bemærkninger i Sean McGuire (Robin Williams).

"Good Will Hunting" er en regulær udviklingshistorie, som troværdigt skildrer Wills små skridt fra han smider sit panserværn af arrogance og mere åbentlyst sårbart udforsker livets muligheder. Sideløbende udvikler filmens autoriteter, "de voksne", sig. For det viser sig at både den prisbelønnede matematiker og den store psykolog har små og store lig i lasten. Det giver filmen god balance at Will ikke bliver et enestående belastet tilfælde og det giver dybde at filmens to autoritære skikkelser vil i hver deres retning i deres måde at hjælpe Will, men også sig selv. Det er amerikansk, ja, men bestemt i den bedre ende. Som titlen så dobbelttydigt siger, er filmen historien om jagten på det gode i mennesket og i Van Sants kompetente hænder, med gedignt spil af unge navne som Matt Damon og stjerne som Williams og Skarsgård, bliver man både underholdt og rørt.
Good Will Hunting