Mode og moral

4.0
"The Ice Storm" af Ang Lee er et stille, men skarpt portræt af tiden, familien og menneskene i USA, 1973. Der blæser kraftige politiske vinde, men i de nære mellemmenneskelige forhold er der måske snarere brug for lidt mere ro og lidt mere eftertanke. Kan man fryse et øjeblik?

70'erne er på mode. Sådan har det været et stykke tid. Måske så længe, at årtiet i virkeligheden er gået af mode igen. Alligevel foregår "The Ice Storm" i 1973, og der er rig mulighed for at studere svaj i buksebenene, alt for store brillestel og kropsnære rullekravesweatre. Men det er ikke hele grunden til, at man bør unde sig selv at se denne fine og stemningsfulde film. For 70'erne var også årtiet, hvor parforholdet led under kravet om at skulle være åbent, og Watergate-skandalen trak USA's snavsede vasketøj ud til offentlighedens skue. "The Ice Storm" handler om, hvordan en familie i 1973 har det på disse moralske og følelsesmæssige betingelser.

Nærmest lykkelig - eller?

Kevin Kline spiller troværdigt den meget almindelige mand Ben Hood, gift med den stille, smukke og uforløste Elena (Joan Allen). Hun befinder sig ikke optimalt i ægteskabet - og Ben har en affære med naboen Janey Carver. Årsag eller virkning? - Ja. Sigourney Weaver yder flot skuespil som den hårde og stolte Janey, der alligevel rummer en følelsesmæssig dybde. I "The Ice Storm" kan personerne nemlig ikke undslå sig at være involverede i deres egne og i hinandens skæbner. Handlinger har konsekvenser. Ikke på forhånd givne konsekvenser, hvilket ganske vist gør livet til en kompleks størrelse at håndtere, men man må gøre sine spæde forsøg og så for resten håbe, at man lærer af sine fejltagelser.

Sideløbende med forældregenerationens livtag med ægteskab, sidespring og partnerbytte følger filmen ungerne, der også har deres dagsordener i det spirende kønsliv. Hood-ægteparrets datter Wendy skaber grobund for brødrejalousi mellem Carver-sønnerne Mikey og Sandy - men på bemærkelsesværdig vis forlener den noget forvirrede umiddelbarhed hende med en uskyld, de voksne ikke kan dække sig ind under. Rollen som Wendy fyldes godt ud af Christina Ricci, som nogle vil huske fra "Familien Addams" og "Casper". Hun spiller med alt andet end amerikansk tutte-nuttet charme, og det er godt at se.

Frostens komme

Filmens titel peger frem mod det hårde isslag, der i slutningen af filmen hensætter hele byen i en eventyragtig undtagelsestilstand. Det bliver en nat, hvor man knapt nok kan stole på naturlovene længere. En nat, der får betydning for alle personerne i tiden efter. Det er i denne følte, og ikke befamlende, beskrivelse af mennesker mellem hinanden, "The Ice Storm" finder sin styrke. Ang Lee, der høstede stor anerkendelse for "Fornuft og følelse", er egentlig en lidt usynlig instruktør, men det er ikke nødvendigvis en kritik, og under alle omstændigheder lykkes det ham at lade iskrystallerne både fyge og tø fra 1973 frem til 1998.
The Ice Storm