Tingelingelater

3.0
Joe Dante, manden bag Gremlins, har lavet endbu en filmteknisk genialitet

Det er sjovt og det er virkelig godt lavet, men det er også moraliserende og drivende sentimentalt. ""Small Soldiers"" er en blanding af fantastisk computergrafik og en god gammeldags historie om det gode og det onde, krig og fred og piger og drenge. Det er en ordentlig omgang for et publikum som - hvis man skal dømme efter filmens hovedroller Kirsten Dunst og Gregory Smith - er lige i starten af teenageårene. "Small Soldiers" kan ses af alle, bør man sige for god ordens skyld - oplevelsen bliver derefter.

Et parti actiondukker ankommer til en legetøjsbutik, der meget symbolsk sælger legetøj af den gamle skuffe. Det viser sig bare at actiondukkerne er blevet fejlprogrammeret med chips fra den amerikanske våbenindustri. Alan arbejder i butikken og han sniger sig til at tage et eksemplar med hjem. Han er lidt af et problembarn, hvis forældre har været til det ene opslidende forældremøde efter det andet, men det er nu ikke til at se på ham for han er en af de her gennem-amerikanske drenge, der har et sødt fjæs og en energisk fremdrift på mountainbiken. Da Alan samme aften sidder foran computeren begynder actiondukken at tale, og det er ikke bare de sædvanlige stereotype replikker, der kommer ud af dukkens mund. Dukken hedder Archer og han er leder af de venlige pacifister The Gorgonites. Det er jo ganske tilforladeligt, bortset fra at gorgonitternes fjende nummer et, The Commando Elite, begynder at rører på sig henne i legetøjsbutikken. Så er der dømt krig, og Alan bliver hurtigt involveret. Han allierer sig med nabopigen Christy (Kirsten Dunst), og så har vi en lille teenageromance sideløbende med kampscenerne.

Tommy Lee Hazard
"Small Soldiers" er sjov og opfindsom. Commando Elitens soldaterne er en fed parodi på den klassiske amerikanske soldat med crew-cut-frisure, en perlerække af hvide tænder og en figur der værfer både Stallone og Schwarzenegger af banen. The Gorgonites er små absurde kunstværker. Der er blandt andet øjet på ben, Igor-figuren og den godmodige dummernik der ligner Quark. Dukkernes navne refererer i sig selv til dukkernes personlighed og de har konstant en rap replik på læben. Selveste Tommy Lee Jones lægger stemme til Commando Elitens fører Chip Hazard, og det er blot en af filmens morsomme detaljer. Commando Elitens uhyggelige Barbie-veninder, vis kroppe og ansigter er massekrerede er et uhyggeligt vink med en vognstang i en tid hvor udseende er alt. "Don't hate me because I'm beautiful", kvidrer en af pigerne mens hendes ene øje hænger ned af kinden i det smadrede ansigt. Våben og krigskøretøjer er lavet efter de-for-hånden-værende-søms-princip. Køkkentøj, værktøj og sportsudstyr indgår på raffineret vis, og filmen er et slaraffenland for Ole Opfindere. Man bærer over med de tunge klicheer, den politiske korrekthed og den økologiske bevidsthed og det er ikke så lidt.

"Small Soldiers" er et underholdende eventyr, hvor det gode sejrer over det onde, både når det gælder actiondukkerne, legetøjsfabrikanterne og Alans teenageproblemmer. Filmen har heldigvis en god portion selvironi, og man må tage hatten af for Joe Dante og hans medarbejderes barnlige væsen og veludviklede fantasi. Joe Dante er en film- og computerteknikkens troldmand
Small Soldiers